Mondmaskerplicht
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13953
Ma Nov 30, 2020 10:22 pm Reageer met quote

Morgen is het dan zover; de verplichting om in binnenruimtes je mond, neus en kin te bedekken met een mondmasker, wegwerp, wasbaar en/of zelfgemaakt maar sjaals en dergelijke vallen daar niet onder. De grote vraag is of het verschil zal maken. In de verplichte situaties, in winkels en dergelijke, is het percentage dragers namelijk al heel groot. Ik blijf er wat sceptisch over, zeker omdat ik steeds vaker tot op de draad versleten wegwerpmaskers tegenkom, terwijl de richtlijn is dat zo'n ding na 4 uur continue gebruik in de vuilnisbak thuishoort. Maar ik zal me zeker niet verzetten tegen deze maatregel omdat ik denk dat alle beetjes helpen.

De officiële richtlijnen: Hoe draag ik een mondmasker?

Overigens weiger ik min of meer zo'n ding 'mondkapje' te noemen. Mijn Zeeuwse oma droeg een kap(je) op haar hoofd en er bestond vroeger ook zoiets als regenkapjes, eveneens voor op het hoofd. Wie op het stompzinnige idee kwam om die dingen 'mondkapje' te noemen heeft is me een raadsel want in iedere andere taal kom ik slechts equivalenten van 'masker' tegen. Dat terzijde.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 35
Ma Nov 30, 2020 10:32 pm Reageer met quote

Morgen mondkapjes(maskertjes)plicht. Huisarts wil niet meewerken. Rijksoverheid, als je belt sturen ze je naar hun website waar ik dus niet vind wat ik nodig heb. Via via toch kaartje kunnen vinden. Gelukkig heb ik een fantastische fysiotherapeut die het uitprint en de stempel van zijn praktijk er opzet

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

luciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 35
Ma Nov 30, 2020 11:36 pm Reageer met quote

Belangrijke info. voor mensen die geen mondmasker kunnen dragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Nov 30, 2020 11:36 pm Reageer met quote

Inderdaad, een terechte ontheffing is zeker een argument tegen draconische sancties, waar ik sowieso op tegen ben, totdat, in onwaarschijnlijke gevallen, het nut ervan overtuigend bewezen is. De soort stof waaruit zo'n ding gemaakt is maakt wel uit, is mijn ervaring. Ik heb wat zwarte wegwerpexemplaren waar ik redelijk door kan ademen. Die houden natuurlijk geen virussen tegen maar wel grotere druppels als ik spreek, hoest of nies. Of zing natuurlijk, maar dat telt niet echt mee omdat ik bij pogingen daartoe ieder levend wezen op minimaal vijftig meter afstand hou, hetgeen me een redelijk veilige afstand lijkt om virusbesmettingen tegen te gaan. Bij ziekteverschijnsel ben ik sowieso al van plan om thuis te blijven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28058
Di Dec 01, 2020 12:26 pm Reageer met quote

Ik ben in ieder geval maar blij dat ik geen winkelier ben..

Je zal in de huidige tijd van de letterlijke en figuurlijke korte lontjes je onwillige klanten maar telkens moeten aanspreken. Ten eerste wil je je klanten niet kwijt. En je wil ook geen berg illegaal vuurwerk tegen je winkelpui...

Persoonlijk ben ik tegen die verplichting omdat het nuttig effect nog steeds niet bewezen is. Althans niet als je je aan de andere regels houdt.

Overigens zal ik braaf een lapje voordoen als ik in een winkel moet zijn. Maar dan alleen omdat ik het die winkelier niet nog moeilijker wil maken dan het al is...

Mondmasker of mondkapje?...

'Kapje' klinkt wat vriendelijker...

Bij het woord 'masker' moet ik vooral denken aan zo'n luguber gasmasker waarmee je in militaire dienst mee moest oefenen..

Of een valse kop op je hoofd tijdens carnaval...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Dec 01, 2020 12:45 pm Reageer met quote

Er zijn meerdere redenen dat ik ambivalent tegenover een draagplicht sta. Op scholen moet het wel in de gang maar niet in de klas, waar je langdurig dicht bij elkaar zit. Dit terwijl duidelijk is dat scholen een van de voornaamste verspreidingsbronnen zijn. Net zoiets in restaurants en bij vergaderingen op het werk. Bij sporten hoeft het ook weer niet, ergens begrijpelijk maar de uitstoot van evt, virussen is bij sportbeoefening enorm groot. Zelfde idioterie geldt voor religieuze gebouwen, waar vaak ook nog eens luidkeels gezongen wordt, al dan niet in hele noten. Met je eens dat we het winkeliers niet moeilijker dan nodig moeten maken, hoewel ze met ingang van vandaag wel de wet achter zich hebben. Daarbuiten heb ik geen trek om een boete van € 95,- te moeten incasseren. Wat mij betreft mag, zeker gezien bovenstaande tegenstrijdigheden, het accent veel meer liggen op een adequate ventilatie, in NL nog steeds een ondergeschoven kindje.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4795
Di Dec 01, 2020 1:03 pm Reageer met quote

Voor mij persoonlijk heeft het dragen van een masker in binnenruimtes strikt een symboolfunctie. Met dat masker draag je uit: we verkeren in een epidemie en samen moeten we die tot het uiterste proberen te beperken, ik doe daaraan mee.
Daarbij houd ik in gedachten dat ik de effectiviteit van mondkapjes niet heb onderzocht, maar dat vrijwel de gehele wereld van zowel wetenschappers als politici -die daar geen enkel belang bij hebben- zo'n mondkapje als preventief middel uiterst serieus blijkt te nemen. Dus ik ga zéker niet roepen: onzin.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 675
Wo Dec 02, 2020 1:08 am Reageer met quote

Nicolaas, ik ben het helemaal met je eens...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4200
Wo Dec 02, 2020 2:38 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik ben in ieder geval maar blij dat ik geen winkelier ben..

Je zal in de huidige tijd van de letterlijke en figuurlijke korte lontjes je onwillige klanten maar telkens moeten aanspreken. Ten eerste wil je je klanten niet kwijt. En je wil ook geen berg illegaal vuurwerk tegen je winkelpui...
(...)

Toevallig heb ik er gisteren, uit belangstelling, naar gevraagd bij de AH en de Gamma en beide medewerkers daar gaven aan dat zij klanten vragen een kapje op te zetten maar bij weigering niet verder de discussie aangaan.
Dat lijkt me terecht. Een winkelmedewerker is geen wetshandhaver.

Verder sta ik er hetzelfde in als Nicolaas.

V.w.b. de wegwerpmaskers heeft één van de voorlichters tijdens zo'n speciale corona-uitzending op de NOS gezegd dat deze herbruikbaar zijn mits je ze na gebruik drie dagen apart legt en ze onbeschadigd zijn. Dat lijkt me uit financieel oogpunt dan wel een goede tip.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 02, 2020 3:28 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Toevallig heb ik er gisteren, uit belangstelling, naar gevraagd bij de AH en de Gamma en beide medewerkers daar gaven aan dat zij klanten vragen een kapje op te zetten maar bij weigering niet verder de discussie aangaan.
Dat lijkt me terecht. Een winkelmedewerker is geen wetshandhaver.

Lijkt mij ook om het middel niet erger dan de kwaal te laten worden.
Quote:
V.w.b. de wegwerpmaskers heeft één van de voorlichters tijdens zo'n speciale corona-uitzending op de NOS gezegd dat deze herbruikbaar zijn mits je ze na gebruik drie dagen apart legt en ze onbeschadigd zijn. Dat lijkt me uit financieel oogpunt dan wel een goede tip.

Voor mij als gezondheidszorger geldt dat een (disposable) masker na 4 uur onafgebroken dragen vervangen moet worden, hetgeen neerkomt op weggooien. In de (huisartsen)praktijk lukt dat natuurlijk niet omdat je binnen zo'n tijdsbestek tenminste iets moet drinken om te kunnen blijven functioneren. Bovendien dreigt al pratende het onding regelmatig naar beneden te zakken waardoor mijn neus onbedekt dreigt te raken. Om de schone schijn op te houden moet ik in feite de regels meermaals overtreden om het masker weer over mijn neus te trekken.

Nuchter redenerend hebben maskers vooral de functie om anderen te beschermen tegen jouw verspreiding door hoesten, niezen en praten. Dan voortijdig toch maar weggooien, handen wassen en een nieuwe voorhangen maar de realiteit zegt me dat de meeste particuliere gebruikers dat echt niet doen. Ik heb een stuk of wat disposable maskers in de auto liggen die ik gebruik bij winkelen etc. Verkouden ben ik nooit, griep heb ik dertig jaar geleden voor het laatst gehad en hoesten en niezen doe ik zelden. Ik ga er dus maar van uit dat die dingen niet grondig vervuild zijn. Worden ze wat smoezelig dan mik ik ze in de vuilbak. Zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28058
Wo Dec 02, 2020 3:50 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat lijkt me terecht. Een winkelmedewerker is geen wetshandhaver....

Dat lijkt mij ook de juiste opstelling. En ik zou het zelf niet anders doen. Zoals je al zegt, ik ben geen wetshandhaver en heb daar ook de middelen niet toe. En ook geen opleiding voor gehad.
Grotere bedrijven kunnen daar speciale beveiligers voor inhuren. Voor kleine zelfstandige winkeliers lijk het mij allemaal een stuk lastiger...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 02, 2020 4:19 pm Reageer met quote

Vlak voor 1 december zag ik maar weinig mensen die geen mondmasker droegen in winkels en dergelijke publiek toegankelijke omgevingen. Dat zullen er na de invoering van de draagplicht ongetwijfeld nog minder zijn. Daaronder mensen die in aanmerking komen voor een ontheffing en dan een doodenkele virus(ontken)waanzinnige, hetgeen aantoont hoe weinig er daar maar van zijn. Het lijkt me terecht om van die uitzonderingen maar geen al te groot punt te maken. Het is het stof, oftewel de virussen, die dat doet opwaaien niet waard.

herman50

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 34
Do Dec 03, 2020 1:06 pm Reageer met quote

heel persoonlijk vind ik ..wat is de moeilijkheid,, baat het niet dan schaat het niet zegt een spreekwoord,, oke ben ook in die moeilijke groep 70er,heb van 1/2Maart m´n 2lingbroer niet gezien,, we hebben afgesproken als het groen licht komt zien we verder klaar,, oke we bellen elke zaterdag of zondag effe ,,ook goed ,maar als je dan zoals van de week een opmerking plaatst -ja stom moet beter weten- over dragen mondkapjes ,,krijg je de ´vriendlijke´ opmerking van een ´dame´,,ben je ook gechanteerd?? ... dan zakt m´n mondkapje af.......

nee er wille teveel wat te vertellen hebben, en das niet goed ..... Confused

Pagina 1 van 1

Plaats reactie