Natuurbeheer 'moetje' in Nederland....
Blik op het nieuws
Plaats reactie

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Ma Apr 19, 2021 1:23 pm Reageer met quote

Natuurbeheer is en blijft een moetje in Nederland, constateren twee onderzoekers. Natuurorganisaties krijgen te maken met perverse prikkels en bureaucratie; behoud van soorten is gericht op wat minimaal moet.
https://bit.ly/3x637ep

Zonde!

Dit is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!

Laatst aangepast door MarjoleinA.1 op Ma Apr 19, 2021 2:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Ma Apr 19, 2021 2:28 pm Reageer met quote

Ook hier wreekt zich weer een gebrek aan visie, symptomatisch onderhand voor bijna al het regeringsbeleid van de laatste (tientallen) jaren. Dat geldt ook voor gezondheid, veiligheid, onderwijs, woningbeleid, klimaat, energie, etc. etc. Het is allemaal lapwerk en het werkelijke probleem wordt doorgeschoven. Korte termijn denken dat uiteindelijk veel meer gaat kosten. Maar ja dat is dan het probleem voor de volgende generatie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1785
Ma Apr 19, 2021 5:31 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ook hier wreekt zich weer een gebrek aan visie, symptomatisch onderhand voor bijna al het regeringsbeleid van de laatste (tientallen) jaren. Dat geldt ook voor gezondheid, veiligheid, onderwijs, woningbeleid, klimaat, energie, etc. etc. Het is allemaal lapwerk en het werkelijke probleem wordt doorgeschoven. Korte termijn denken dat uiteindelijk veel meer gaat kosten. Maar ja dat is dan het probleem voor de volgende generatie.

Ik zou de bossenstrategie van Carola Schouten zeker niet als ‘korte termijn denken’ of als een ‘gebrek aan visie” willen wegzetten.
Het stuk is m.i. de moeite waard om door te nemen. Het is wel duidelijk een visie. En ook gericht op de toekomst.
Het doorlezend (60 blz.) vind ik dat er over veel aspecten goed is nagedacht.

Neemt niet weg dat er m.i. ook naar de argumenten van critici moet worden geluisterd.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Do Apr 22, 2021 3:04 pm Reageer met quote

barth. schreef:
WillemijnF schreef:

Ik zou de bossenstrategie van Carola Schouten zeker niet als ‘korte termijn denken’ of als een ‘gebrek aan visie” willen wegzetten.
Het stuk is m.i. de moeite waard om door te nemen. Het is wel duidelijk een visie. En ook gericht op de toekomst.
Het doorlezend (60 blz.) vind ik dat er over veel aspecten goed is nagedacht.

Neemt niet weg dat er m.i. ook naar de argumenten van critici moet worden geluisterd.

In dat kader lijkt mij dit interessant om naar te kijken vanavond:

Nederland is een van de minst bosrijke landen van Europa, alleen Malta en IJsland hebben nog minder bos. Slechts 10 procent van Nederland is bos. De laatste tien jaar zijn er ook meer bomen gekapt dan dat er nieuwe bijkwamen: Nederland kapt zelfs relatief meer dan er in Brazilië jaarlijks geveld wordt.
Maar daar komt verandering in, zo kondigde minister Schouten aan met de presentatie van de Bossenstrategie eind vorig jaar. Als onderdeel van het klimaatakkoord zullen Rijk en provincies 10 procent bos bijplanten. Dat zijn zo’n 150 miljoen nieuwe bomen en dat al binnen 10 jaar. Dat is goed nieuws, want bos is belangrijk voor de opslag van broeikasgassen, de biodiversiteit, de kwaliteit van ons lucht en water, en is bovendien een bron van ontspanning. Maar klopt dit ‘meer bos’ wel?

Zembla onderzoekt: wat komt er van de beloftes van de minister terecht?
Het beloofde bos
Het beloofde bos – donderdag 22 april om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2
Herhaling: donderdag 29 april – 9.30 uur – NPO 2

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1785
Do Apr 22, 2021 5:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

In dat kader lijkt mij dit interessant om naar te kijken vanavond:

Nederland is een van de minst bosrijke landen van Europa, alleen Malta en IJsland hebben nog minder bos. Slechts 10 procent van Nederland is bos. De laatste tien jaar zijn er ook meer bomen gekapt dan dat er nieuwe bijkwamen: Nederland kapt zelfs relatief meer dan er in Brazilië jaarlijks geveld wordt.
Maar daar komt verandering in, zo kondigde minister Schouten aan met de presentatie van de Bossenstrategie eind vorig jaar. Als onderdeel van het klimaatakkoord zullen Rijk en provincies 10 procent bos bijplanten. Dat zijn zo’n 150 miljoen nieuwe bomen en dat al binnen 10 jaar. Dat is goed nieuws, want bos is belangrijk voor de opslag van broeikasgassen, de biodiversiteit, de kwaliteit van ons lucht en water, en is bovendien een bron van ontspanning. Maar klopt dit ‘meer bos’ wel?

Zembla onderzoekt: wat komt er van de beloftes van de minister terecht?
Het beloofde bos
Het beloofde bos – donderdag 22 april om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2
Herhaling: donderdag 29 april – 9.30 uur – NPO 2

Bedankt voor de tip! Ik ga zeker kijken.

Als het programma een aanleiding geeft voor een discussie over bomenkap, aanplant, CO2 opslag en dergelijke wil ik er denk ik op reageren in het topic
Bomen, bossen, bomenkap en aanplant wat ik speciaal voor dit onderwerp gestart had.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4964
Vr Apr 23, 2021 11:32 am Reageer met quote

Hoe fraai ook denk ik niet dat boomaanplant alleen er veel toe aan bij zal kunnen dragen dat bedreigde en verdwenen diersoorten een nieuwe kans krijgen waar het artikel dat de aanleiding vormde voor de opener dit topic te starten vooral over handelt.
Stikstof reductie, bodemverbetering (minder kunstmest, minder landbouwgif) én een strenger toezicht op de trucjes van boeren om maar geen enkel nadeel te hoeven ondervinden van bescherming van bedreigde diersoorten (zoals maaien alleen maar om te voorkomen dat beschermde weidevogels zich op hun grond zouden kunnen vestigen) dat zijn veel belangrijker factoren.
Het is toch echt wel schrijnend hoeveel diersoorten die hier over millennia hun geëigende biotoop vonden wij in ons korte bestaantje, een handvol decennia, hebben zien verdwijnen. Ik wil niet al te veel jeremiëren daarover maar ik kan met pijn in mijn hart terugdenken aan de krekels, de sprinkhanen, de salamanders, de stekelbaarsjes, de zandhagedisjes, duinhagedisjes, de vliegende hertjes, duizendpoten, de talloze vlinder- en mottensoorten (met vaak ook waanzinnig mooie rupsen) uit onze jeugd die toen dit land nog zo ruimschoots bevolkten en waar vrijwel niets van over is, behoudens een paar vlindersoorten waar men nog wel wat exemplaren van tegen kan komen.
Woorden schieten me echt te kort om te beschrijven hoe eeuwig jammer ik dat vind. Niet voor mijzelf, maar voor de nieuwe generaties.
Kan men natuurlijk zeggen, die hebben dat nooit gekend dus dat missen ze ook niet, maar ik denk dat deze enorme verarming ook een verarming in natuurgevoel met zich meebrengt. En dat zal ook iemands houding tav (de) natuur bepalen.
Het is logisch dat men onverschilliger staat tav kale grond waar vrijwel geen worm in te vinden is dan tegenover een gebied waar een rijke variatie aan planten, dier,- en insektensoorten te vinden is.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3016
Vr Apr 23, 2021 2:41 pm Reageer met quote

Quote:
Amelisweerd heeft grote waarde voor de bewoners van het gebied en de bedrijven die er zijn gevestigd zoals een tuinderij, een boerderij en twee restaurants. Het heeft waarde voor recreanten, maar bovenal heeft het waarde van zichzelf: intrinsieke waarde.

Juist dat stuk, dat belang, wordt nu onvoldoende behartigd. De nu 200 jaar oude bomen, de rivier, zij waren er al lang voor ons en zullen er nog lang na ons zijn. Wie zijn wij om over hen te beslissen? Hen als eigendom te zien? Geef het gebied daarom eigen rechten, net zoals bijvoorbeeld een bv of stichting rechten heeft.

Klinkt gek? In veel landen is dit al lang realiteit. Zo erkende Nieuw Zeeland de rechten van een berg, een rivier en een nationaal park. Ook in Ecuador, Colombia, de Verenigde Staten, Canada, Bangladesh en andere landen heeft de natuur of hebben natuurgebieden rechten. Volgens dit Rights of Nature-denken, heeft natuur eigen bestaansrecht en recht op instandhouding, herstel en regeneratie van levenscycli, structuren en andere evolutionaire processen.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/amelisweerd-is-de-ideale-proeftuin-om-de-werking-van-rechten-voor-de-natuur-te-verkennen~bdf22af0/

Lijkt me een heel goed plan, om natuurgebieden eigen rechten te geven.

Zag gisteren ook nog een actie van Earth Today bij Beau:
Voor 1,20 euro een meter grond kopen (waar je geen eigenaar van wordt) waardoor die meter goed beheerd wordt en natuurorganisaties nog meer grond kunnen kopen om te beschermen.
Ik doe mee in elk geval, alle beetje helpen.

Quote:
De hoop is dat de oproep invloed heeft: EarthToday wil in een maand tijd een miljoen vierkante meter ‘geadopteerd’ hebben.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie