De herinrichting van Nederland
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2333
Ma Aug 01, 2022 8:17 pm Reageer met quote

Nieuwe pagina, hier verder.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 157
Di Aug 02, 2022 12:22 am Reageer met quote

Dank je Bart. Very Happy

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2333
Di Aug 02, 2022 3:31 pm Reageer met quote

Watermanagement. Op dat vlak moet er denk ik ook iets gebeuren.

Drinkwaterzekerheid is erg belangrijk. Schaarste daarvan moet voorkomen worden, en er kan meer schaarste komen.
Maar ook overstromingsrisico moet beperkt worden, want er kan naast schaarste zomaar opeens ook weer teveel water zijn.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Di Aug 02, 2022 4:04 pm Reageer met quote

https://nos.nl/artikel/2439171-waterpeil-in-rijn-zakt-deze-maand-naar-uitzonderlijk-lage-stand

Het ziet er nu al niet best uit, wordt tijd dat het een keer langdurig gaat regenen.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30150
Di Aug 02, 2022 6:53 pm Reageer met quote

Toch heb ik het idee dat het ook wel plaatselijk is met die droogte. Natuurlijk hoor ik die verhalen ook. Maar als in mijn eigen tuin kijk, of die van de buren, of de weilanden om mij heen, merk ik maar weinig van die droogte. Geen gele plekken in het gras en alle plantjes staan er fris bij. Hooguit het bovenste laagje wil nog wel eens wat droog zijn. En dan alleen nog op het hoogste punt. En nee, ik sproei nooit in de tuin. Dan gaan die wortels vanzelf wel dieper zoeken...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Di Okt 18, 2022 12:08 pm Reageer met quote

Quote:
Kleine groene woonlocaties dicht aansluitend bij de bestaande bebouwing bieden een groot potentieel. Hierdoor kan zeer selectief worden ontwikkeld en een hoge ruimtelijk kwaliteit worden gerealiseerd aan de hand van concepten als landelijk wonen, natuurrijk wonen en natuur-inclusief wonen.

Tijdelijke woningen: gering effect omdat voor een groot deel ten koste gaat van reguliere woningbouw.

https://tinyurl.com/bdeyb3sz
https://tinyurl.com/484tverr
https://tinyurl.com/3a28wdse

Het rapport van de Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).

Tijdelijke woningbouw lost dus voor echte woningprobleem niets op.
Wel slim vind ik het om nieuwe bouwlocaties dicht bij al bestaande woningbouw te combineren, scheelt veel gedoe, infrastructuur en voorzieningen zijn er al.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 12:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Tijdelijke woningbouw lost dus voor echte woningprobleem niets op.
Wel slim vind ik het om nieuwe bouwlocaties dicht bij al bestaande woningbouw te combineren, scheelt veel gedoe, infrastructuur en voorzieningen zijn er al.

Dat is nu niet bepaald iets nieuws. Al eeuwenlang sluit men de nieuwe bebouwing bij voorkeur aan bij de bestaande bebouwing, juist vanwege de al bestaande infrastructuur en andere voorzieningen.

Nieuwe steden bouwen in het groengebied is veel duurder en leidt tot nog meer versnippering van het landschap.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 12:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dat is nu niet bepaald iets nieuws. Al eeuwenlang sluit men de nieuwe bebouwing bij voorkeur aan bij de bestaande bebouwing, juist vanwege de al bestaande infrastructuur en andere voorzieningen.

Nieuwe steden bouwen in het groengebied is veel duurder en leidt tot nog meer versnippering van het landschap.

Ja maar meestal gaat het dan om grote bouwlocaties, nu dus niet om een aantal grote, maar een heleboel kleine.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 1:00 pm Reageer met quote

Dat maakt toch geen wezenlijk verschil? Of nu 100 partijen elk 100 woningen bouwen of één partij 10.000 woningen neerzetten, per saldo blijft het aantal gelijk. De aansluitcapaciteit ook. Enkel op detailniveau zullen er wat verschillen zijn.

Uit oogpunt van efficiëntie zal één grote partij beter zijn. Als je wat meer variatie in woningtypen wil, zullen meerdere kleine partijen wat gunstiger uitvallen...

Het is maar wat je wil...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6289
Di Okt 18, 2022 1:12 pm Reageer met quote

Het sluit niet op de studies waar je naar verwijst aan Dagmar, maar wat bij de herinrichting van Nederland en de huidige woningnood nmi stevig over het hoofd wordt gezien zijn de grote maatschappelijke veranderingen op het gebied van bewoning met inmiddels 3.172.564 Nederlanders die alleen in een huis wonen, bijna een miljoen meer dan in 2000. Een trend die zich nog voort zal zetten.
Daar moet met de bouw van nieuwe woningen rekening gehouden worden, maar ook bij de bestaande woningen naar gekeken worden.
Steeds meer mensen al dan niet in een relatie verlangen zelfstandig, alleen te wonen. Steeds meer ouderen komen erbij in de demografische samenstelling, ouderen die ook weer -steeds langer- alleen komen te wonen wanneer de kinderen uitgevlogen zijn en soms ook de partner nog komt te overlijden.
Daar zijn al deze woningen niet voor gebouwd. We nemen per persoon meer en meer ruimte in zonder dat dat nodig is, ja natuurlijk, we wensen dat misschien wel (hoewel nagenoeg de helft van de ouderen met eenzaamheidsgevoelens schijnt te worstelen), maar in een tijd waarin we duurzamer met onze planeet om willen gaan is deze woonluxe toch ook wel als een geweldige woonverspilling te beschouwen...

https://www.volkskrant.nl/economie/kent-nederland-een-huizentekort-of-een-singlesoverschot~b56fb15d/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5972
Di Okt 18, 2022 1:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het sluit niet op de studies waar je naar verwijst aan Dagmar, maar wat bij de herinrichting van Nederland en de huidige woningnood nmi stevig over het hoofd wordt gezien zijn de grote maatschappelijke veranderingen op het gebied van bewoning met inmiddels 3.172.564 Nederlanders die alleen in een huis wonen, bijna een miljoen meer dan in 2000. Een trend die zich nog voort zal zetten.
Daar moet met de bouw van nieuwe woningen rekening gehouden worden, maar ook bij de bestaande woningen naar gekeken worden.
Steeds meer mensen al dan niet in een relatie verlangen zelfstandig, alleen te wonen. Steeds meer ouderen komen erbij in de demografische samenstelling, ouderen die ook weer -steeds langer- alleen komen te wonen wanneer de kinderen uitgevlogen zijn en soms ook de partner nog komt te overlijden.
Daar zijn al deze woningen niet voor gebouwd. We nemen per persoon meer en meer ruimte in zonder dat dat nodig is, ja natuurlijk, we wensen dat misschien wel (hoewel nagenoeg de helft van de ouderen met eenzaamheidsgevoelens schijnt te worstelen), maar in een tijd waarin we duurzamer met onze planeet om willen gaan is deze woonluxe toch ook wel als een geweldige woonverspilling te beschouwen...

https://www.volkskrant.nl/economie/kent-nederland-een-huizentekort-of-een-singlesoverschot~b56fb15d/

Over alleenstaande senioren gesproken vind ik echt dat zij met behoud van hun alleenstaanden AOW zouden moeten kunnen samenwonen. Het bevordert het langer zelfstandig zijn, helpt tegen eenzaamheid en aangezien een aanzienlijk aantal gepensioneerden in hun eentje een gezinswoning bewoont zouden er ook meer gezinswoningen beschikbaar komen.
Stop met die kruideniersmentaliteit van: dat is niet eerlijk want samenwonen is goedkoper dan alleen. Ik denk dat je dat groter moet zien en vooral naar de voordelen moet kijken. Lijkt mij een win-win situatie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 2:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat maakt toch geen wezenlijk verschil? Of nu 100 partijen elk 100 woningen bouwen of één partij 10.000 woningen neerzetten, per saldo blijft het aantal gelijk. De aansluitcapaciteit ook. Enkel op detailniveau zullen er wat verschillen zijn.

Nee, gaat er dus om dat er i.p.v. uit je voorbeeld geen 10.000 woningen komen, maar b.v. kleinschalig in ratio met inwoner aantal van een gemeente b.v. maar 2500 woningen komen, dus veel minder aantallen.
Het gaat dus niet om wie de woningen bouwt maar de totale hoeveelheid, althans zo begrijp ik het en de aantallen moeten dus kleiner worden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 2:42 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Sluit wel aan bij het onderwerp toch, het gaat om visie t.a.v. bouwen.
Wat mij betreft is er niets tegen alleen wonen, ik woon ook alleen en dat bevalt me prima, waarom zou je als alleenstaande niet alleen mogen wonen?
Je zou wel voor mensen die dat willen meer woningen kunnen bouwen waarin je zaken deelt.

Verder mis ik in de visie ook nog dat er ook veel meer kleine woonvoorzieningen moeten komen voor bepaalde groepen (zoals ik het persoonlijk graag zou zien), zoals gehandicapten, daklozen, ribw's, jongerenopvang, psychiatrische woonlocaties en asiel/migratie locaties en ga zo maar door, zodat we eindelijk eens afkomen van al die grote woon/verblijflocaties die er nu zijn. Dat is goed voor de integratie en inburgering van al die groeperingen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 18, 2022 3:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Over alleenstaande senioren gesproken vind ik echt dat zij met behoud van hun alleenstaanden AOW zouden moeten kunnen samenwonen. Het bevordert het langer zelfstandig zijn, helpt tegen eenzaamheid en aangezien een aanzienlijk aantal gepensioneerden in hun eentje een gezinswoning bewoont zouden er ook meer gezinswoningen beschikbaar komen.
Stop met die kruideniersmentaliteit van: dat is niet eerlijk want samenwonen is goedkoper dan alleen. Ik denk dat je dat groter moet zien en vooral naar de voordelen moet kijken. Lijkt mij een win-win situatie.

Als je het dan eerlijk wilt doen, zou dat voor alle uitkeringen moeten gelden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5972
Di Okt 18, 2022 3:21 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Als je het dan eerlijk wilt doen, zou dat voor alle uitkeringen moeten gelden.

Dat kan ik niet zo overzien, of dat eerlijk zou zijn. Er zijn zoveel verschillende uitkeringen met verschillende bedragen. Eerlijkheid in de zin van gelijkstelliing in inkomen is sowieso in ons land niet aan de orde.
De AOW is voor iedereen (die al die tijd in Nederland heeft gewoond) gelijk, ongeacht of je miljonair bent of een laag inkomen hebt (gehad). Voor de één zal korting op de AOW bij samenwonen niet zoveel uitmaken, voor de ander zal het een belemmering zijn, maar ik denk dat het niet alleen de senior maar ook de maatschappij per saldo meer oplevert dan wanneer je strak blijft vasthouden aan die 400 euro verschil.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6289
Wo Okt 19, 2022 4:38 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
NicolaasP schreef:

Helemaal eens.
Peter de Waard in het Volkskrantartikel oppert zelf ook nog

Quote:
Het moet financieel aantrekkelijker worden gemaakt voor ouders om bij hun kinderen in te trekken als die daar de ruimte voor hebben. En andersom. Dat twintigers en dertigers zo lang bij hun ouders blijven wonen, moet sociaal gezien niet als een probleem worden gezien, maar als een voordeel.

Er is dus niet zozeer sprake van een woningtekort, maar veeleer van een overschot aan alleenstaanden. Misschien moet worden gesproken van singlesoverschot in plaats van woningtekort. Als meer mensen gaan samenwonen, zijn er minder woningen en is minder energie nodig en wordt er ook minder stikstof uitgestoten. Drie vliegen in één klap.

Elders kwam ik de gedachte tegen om meer mogelijkheden te scheppen tot mediatie daar waar relaties van samenwonenden spaak dreigen te lopen. Om diezelfde praktische reden maar ook vanuit het oogpunt dat veel mensen wellicht te makkelijk, te snel uit mekaar gaan. Of dat ook zo is, geen idee hoor...

Maar de grondgedachte is dus eigenlijk om eens wat beter te kijken naar de capaciteit die we hebben om mensen aan een geschikte woonruimte te helpen in plaats van alleen maar te denken aan weer een miljoen nieuwe woningen erbij te planten in Nederland.
Enkele jaren geleden hoorde je erg veel over het geschikt maken van al lang leegstaande kantoren en winkelpanden voor bewoning. Wordt daar echt werk van gemaakt? Wanneer ik in mijn omgeving kijk is met ongelooflijk veel ongebruikte ruimte nog heel wat nieuwe schitterende woonruimte te creëren.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1349
Wo Okt 19, 2022 11:50 pm Reageer met quote

er worden zeker kantoorpanden geschikt gemaakt voor bewoning.
2 op rivium in capelle zijn inmiddels afgerond. 2x 10 verdiepinngen

en daarnaast een ander groot kantoorpand voor bewoning door oekrainers

deze drie zijn de panden waar ik aan heb meegewerkt, dus er zijn er vast veel meer

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie