’Voorrang voor statushouders is onacceptabel’
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 Plaats reactie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5894
Di Aug 02, 2022 1:26 am Reageer met quote

Ik vraag me dan toch af wie hier de egotripper is!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30166
Di Aug 02, 2022 10:09 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Roos634 schreef:
uit Oekraine kwamen toch alleen vrouwen en kinderen? Waarom zie ik dan alleen maar mannen op de foto?
Dit zijn geen Oekraïners, want die worden niet door het COA maar door de gemeentes opgevangen. Er zijn voor hen nog 4000 plekken vrij waarvan je je af kunt vragen of die ooit gebruikt gaan worden.

Dat kún je je ook net afvragen want niemand weet hoe die waanzinnige oorlog zal gaan verlopen.

In ieder geval vind ik dat die Oekraïners er meer recht op hebben. Die blijven tenminste in de eigen regio.

Mag ik vragen wat je met die laatste zin bedoelt Tympaan?

Dat mag altijd. Very Happy

Oekraïne ligt nu eenmaal in Europa, wat dus betekent dat Europa als 'de regio' gezien kan worden. De mannen vechten om hun land te behouden en vrouwen en kinderen zoeken hier zolang bescherming. Zodra de oorlog voorbij is zal het gros weer terugkeren om samen met de mannen het land weer op te bouwen.
Die opvang zal dus voor de meesten wel tijdelijk zijn.

Syrië, Afghanistan en al die andere 'vluchtelingen'-landen liggen niet in Europa. maar kennen elk hun eigen regio. Die zouden dus daar opgevangen moeten worden. Temeer omdat daar een heel andere vorm van cultuur is, wat enkel maar tot wederzijds onbegrip leidt.

Europa kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor alle ellende in de hele wereld en kán al die ellende ook helemaal niet opvangen. Het wordt tijd dat bij die mensen daar eens de ogen opengaan en dat het beter is een stuk gereedschap te pakken en iets op te bouwen dan elkaar met een geweer achterna te lopen en overhoop te schieten.
Zolang dat inzicht niet bij die mensen zelf ontstaat blijft het vechten tegen de bierkaai en zijn er enkel maar verliezers...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 262
Di Aug 02, 2022 12:50 pm Reageer met quote

Dank, ik heb niet echt een duidelijke eigen mening maar vind het interessant om te vernemen hoe anderen hierover denken.
Misschien geeft het bijgaande opiniestuk ook meer info

Leo Lucassen, directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en hoogleraar aan de Universiteit Leiden.
‘Uit de geschiedenis blijkt dat het gemakkelijker is je te identificeren met mensen uit dezelfde regio en waarvan je denkt - ten onrechte of niet - dat ze ruwweg dezelfde cultuur hebben. Zeker als dat soort overeenkomsten door media en politici (‘het zijn christenen’) wordt benadrukt. Nauw hiermee verbonden is dat deze vluchtelingen het gevolg zijn van een politiek conflict dat ons, als lid van de EU en de Navo, direct aangaat en dat diepe wortels heeft in de Koude Oorlog. Zo was er ook veel medeleven met Hongaren in 1956 en de Tsjechoslowaken in 1968 die het communistisch regime ontvluchtten'.
unquote

Lees hier verder https://tinyurl.com/35ykye57

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 697
Di Aug 02, 2022 1:24 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik vraag me dan toch af wie hier de egotripper is!

Daar schijnt een clubje voor te zijn Wink

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 697
Di Aug 02, 2022 1:36 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Dank, ik heb niet echt een duidelijke eigen mening maar vind het interessant om te vernemen hoe anderen hierover denken.
Misschien geeft het bijgaande opiniestuk ook meer info

Leo Lucassen, directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en hoogleraar aan de Universiteit Leiden.
‘Uit de geschiedenis blijkt dat het gemakkelijker is je te identificeren met mensen uit dezelfde regio en waarvan je denkt - ten onrechte of niet - dat ze ruwweg dezelfde cultuur hebben. Zeker als dat soort overeenkomsten door media en politici (‘het zijn christenen’) wordt benadrukt. Nauw hiermee verbonden is dat deze vluchtelingen het gevolg zijn van een politiek conflict dat ons, als lid van de EU en de Navo, direct aangaat en dat diepe wortels heeft in de Koude Oorlog. Zo was er ook veel medeleven met Hongaren in 1956 en de Tsjechoslowaken in 1968 die het communistisch regime ontvluchtten'.
unquote

Lees hier verder https://tinyurl.com/35ykye57

Dank voor deze link. Ik denk dat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Onbekend is onbemind.
En ik denk dat als vluchtelingen uit Europa naar Oosterse landen zouden vluchten, zich hetzelfde voor zou doen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30166
Di Aug 02, 2022 7:04 pm Reageer met quote

[quote="Trudie."]
Pluk schreef:
...Ik denk dat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Onbekend is onbemind.
En ik denk dat als vluchtelingen uit Europa naar Oosterse landen zouden vluchten, zich hetzelfde voor zou doen.

Daar ben ik wel zeker van. Als hele horden Europeanen naar een islamitisch land emigreren, hoeven ze zeker niet op al die faciliteiten te rekenen die westerse landen hier aanbieden. En je hoeft al helemaal niet te klagen of te dreigen. Goede kans dat je ineens "verdwenen" bent....

Faber quisque fortunae suae

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Di Aug 02, 2022 9:48 pm Reageer met quote

In het algemeen kun je toch wel stellen dat grote groepen 'buitenlanders' in Europa niet welkom zijn, of het nou om vluchtelingen gaat of om economische gelukzoekers. De angst voor een enorme toeloop zit er diep in en de kosten voor opvang gaan in de ogen van velen ten koste van het welvaartspeil.
Het liefste zou men alleen goed opgeleide mensen toelaten die een bijdrage leveren aan de economie van het land.
De mantra "opvang in de regio" is een rationalisatie en verhulling van de gedachte dat elders sowieso beter is dan hier. Dan zijn we van dat probleem af. En 'elders' zoekt het maar uit.
Hoe zou dat trouwens moeten, die opvang in de regio? Tentenkampen met honderdduizenden ontheemden? Nieuwe steden uit de grond stampen waar alles wat in Europa niet welkom is in wordt gepropt? De kosten naar rato verdelen over de landen die het hardst roepen om regio-opvang?
De centra in de opvanggebieden zullen binnen de kortste keren verpauperen en onleefbaar worden.
Hoe erg is dat? Heel erg, maar het is gelukkig niet hier. En daar was het toch om begonnen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15711
Wo Aug 03, 2022 1:29 am Reageer met quote

virgo schreef:
De centra in de opvanggebieden zullen binnen de kortste keren verpauperen en onleefbaar worden.
Hoe erg is dat? Heel erg, maar het is gelukkig niet hier. En daar was het toch om begonnen?
Tot het zover is laten we nu de Zuid-Europese landen, met name Griekenland met de grootste vluchtelingenrottigheid zitten. Deportatie naar enkele Afrikaanse landen is een uitstekend alternatief. Kost ons een paar centen, die landen blij met de spiegeltjes en kraaltjes en het is lekker ver weg. Soort van kolonialisme maar dan anders, hoewel Australië als strafkolonie in de buurt komt. Iedereen blij toch?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Wo Aug 03, 2022 2:22 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tot het zover is laten we nu de Zuid-Europese landen, met name Griekenland met de grootste vluchtelingenrottigheid zitten. Deportatie naar enkele Afrikaanse landen is een uitstekend alternatief. Kost ons een paar centen, die landen blij met de spiegeltjes en kraaltjes en het is lekker ver weg. Soort van kolonialisme maar dan anders, hoewel Australië als strafkolonie in de buurt komt. Iedereen blij toch?

Inderdaad, opvang in de regio lijkt op het oude kolonialisme toen missionarissen en zendelingen de superieure Europese beschaving naar de ´wilden´in de onderontwikkelde gebieden gingen brengen, met o.a. het geld dat wij spaarden met het zilverpapier van onze kwattarepen.
Wie kon toen bevroeden dat er een tijd zou komen waarin die arme sloebers de kwattarepen bij ons zouden willen komen opeten?
De migratie van arme mensen naar rijkere gebieden is een constante in de geschiedenis van de mensheid. Wat nu gebeurt is niet nieuw. Europa zal eraan moeten wennen dat het nooit meer wordt zoals het was en dat de Europese bevolking een mengelmoes wordt van ´oorspronkelijke´ bewoners en mensen uit armere delen van de wereld.
Migratie is onbedoeld ook een middel om de oneerlijke verdeling van welvaart in de wereld een beetje minder oneerlijk te maken.
Het idee van opvang in de regio is een bij voorbaat mislukte poging om te voorkomen dat de toestroom van minder bedeelden ons een beetje minder rijk maakt.
Uiteindelijk zullen we er toch aan moeten geloven. Is het niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Pagina 13 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

Plaats reactie