'Woke' is geen bedreiging voor de rechtsstaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Zo Sep 18, 2022 9:51 am Reageer met quote

Tja van mij mag alles in een topic, anders wordt het allemaal zo verspreid. Jammer Ron.
Bedankt Kees ik ga het een ander keer wel weer eens lezen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15906
Zo Sep 18, 2022 10:33 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Woke is niet langer een geuzennaam maar een scheldwoord geworden.
Wat betekent ‘woke’? Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Voor linkse activisten, van de jaren dertig tot heden, is woke een emancipatoire term die betekent: blijf waakzaam, houd je ogen open voor het racisme in de maatschappij. Voor radicaal-rechts is woke een fascistoïde ideologie die iedereen monddood maakt die niet ‘politiek correct’ is.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met het veranderde politieke landschap. Het eind van het tijdperk Rutte komt dichterbij. De VVD verliest nu stevig in de peilingen en de onvrede in de politiek piekt.

Wokisten zijn het algemeen mensen die „open debat” onmogelijk maken, doordat ze sommige meningen, ideeën of woorden willen weren uit de publieke ruimte, omdat ze die kwetsend vinden. Ze zouden willen cancelen „wat hen niet aanstaat”.
Daarnaast willen wokisten bepalen wie recht van spreken heeft. Alleen als je tot de juiste groep hoort, mag je meepraten. Wokisme is daarom onverdraagzaam.

Wat is ‘woke’? Sommigen zien het als een beweging die achterstandsgroepen vooruit wil helpen, die wil emanciperen. Zo gedefinieerd ben ook ik woke! Maar de huidige woke-beweging baart mij zorgen. Ik zie geen streven naar échte emancipatie, maar naar kunstmatige emancipatie via bureaucratische controle. Speciaal voor achterstandsgroepen worden standaarden verlaagd, en dat hindert emancipatie juist. Ras, sekse of seksuele voorkeur gaan bepalen wie welke banen krijgt, en wie welke cultuuritems mag gebruiken.

Moet ras een rol spelen bij de toekenning van onderwijsplekken of banen? Moet ras bepalen wat iemand wel of niet behoort te zeggen? Deze dingen noem ik nou typisch woke.” Dit bedreigt de rechtsstaat.”

Ook het emancipatiemodel werkt ook nog eens niet goed. Sinds ze in de VS met de diversiteitsdwang begonnen is de gunstig verlopende emancipatie van zwarte Amerikanen op wezenlijke punten, zoals inkomensongelijkheid en onderwijsniveau, juist gestokt. Geen wonder. Mensen leren niet op eigen benen staan maar worden afhankelijk gemaakt van diversiteitsbureaucraten.

Willen wij in Nederland ook die kant op ….????

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15906
Zo Sep 18, 2022 10:35 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Willen wij in Nederland ook die kant op ….????
Welke kant bedoel je precies, Ron? Want dat wordt me uit één fragment van een hoofdartikel en een aantal fragmenten van de opiniepagina van de NRC niet duidelijk. Het kan zeer de moeite waard zijn om dat artikel, een kritisch beschouwing van de HW Schoo-lezing van Dilan Yesilgöz, dat natuurlijk veel langer is, volledig te lezen, juist door die kritiek, die in jouw post schittert door afwezigheid.

NRC Handelsblad schreef:
Uitspraken minister. Tijdens de HJ Schoo-lezing liet minister Dilan Yesilgöz weten dat ze ‘woke’ ziet als een bedreiging voor de democratie. Politici schermen graag met de term.
Ter verduidelijking enkele van de vele alinea's die weggelaten zijn:
Quote:
Haar woorden leidden tot ophef, omdat ze woke in één adem noemde met terrorisme en complottheoriën

Haar woorden leidden tot ophef onder opiniemakers en columnisten, omdat Yesilgöz woke in één adem noemde met terrorisme en complottheoriën. En ook omdat zij minister van Justitie is, en woke benoemde als een bedreiging voor de rechtsstaat.

Yesilgöz’ speech onderstreept dat de betekenis van het begrip ‘woke’ verschuift van geuzennaam naar scheldwoord. Tot nu waren het vooral radicaal-rechtse partijen die ‘woke’ in een kwaad daglicht stelden, en op social media wordt dan ook gespeculeerd waarom de VVD zich daar nu bij aansluit. Is het een poging van de middenpartij om kiezers te trekken op de flanken? Wat Yesilgöz doet is niet nieuw. Er is zelfs een (spottend) woord voor VVD’ers die harde standpunten verkondigen om kiezers bij radicaalrechtse partijen weg te lokken: PVV-corvee.
Het volledige artikel: Woke is niet langer een geuzennaam maar een scheldwoord

De rest van je post bestaat uit een zeer eenzijdige selectie - of zullen we het maar gewoon cherry picking noemen? - van een discussie op de opiniepagina van dezelfde krant:
Quote:
Twistgesprek Als ras of sekse bepalend zijn voor banen of onderwijsplekken, bedreigt dat de rechtsstaat, betoogt Steije Hofhuis. Gooi de term ‘woke’ overboord en kijk naar de positieve gevolgen van diversiteitsbeleid, stelt Lisanne Wichgers voor.

Het volledige artikel: Bedreigt ‘wokisme’ de rechtsstaat?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Zo Sep 18, 2022 6:23 pm Reageer met quote

Dilan Yesilgöz was vanochtend bij WNL ochtend praatprogramma. NOrmaal ben ik vrijwilligen en mijn man blijkt dat dan te kijken. OVer haar woke opmerking vertelde ze het volgende.
Ze blijkt een vrij lange speech gegeven te hebben , en een paar minuten heeft ze in een bepaalde context even gesproken over het woke gebeuren in Nederland. Dat is uit zijn context in het artikel terecht gekomen met alle commoties en nare reacties aan haar adres en toestanden op social media.
Ik geloof haar en het zou me niet verbazen dat dit inderdaad is dat is gebeurt.

Verder vond ik dat ze een goed verhaal had, over de rechtstaat, over de overheid die niet meer vertrouwd wordt door de burger en terecht (toeslagen affaire) , over bedreigingen van FvD tot in de kamer en wat zij, journalisten en anderen daar aan kunnen doen.
Ze geloofd namelijk niet meer in het negeren daar dan de verhalen overal naar toe gaan. Maar ze gelooft in het debat en eventueel ook wijzigen van de wet waardoor bedreigingen in de kamer niet meer mogen, want nu zijn parlementsleden onschendbaar en kunnen de meest vreselijke zaken zeggen, tevens ziet ze dat op fora verhalen die niet kloppen worden weerlegd met artikelen en bewijzen etc en dat is heel erg belangrijk daar het een gezamenlijke strijd is en uiteindelijk gaat om onze democratie. Ik ka het niet zo mooi verwoorden allemaal, maar ik vond haar goed.

Ze vertelde op het einde, dat als er in de kamer een naar voorval was geweest vanuit FvD, waarin met tribunaal bv wordt gedreigd, dat je de klok erop gelijk kunt zetten dat een week later die persoon bedreigd wordt in het werkelijke leven, vaak nog waar het gezin bij is. Dat wil ze dus gaan aanpakken.

Ik had dit praat programma nog nooit gezien, maar dat stukje, want daarna moest ik weg, vond ik stevig staan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie