Huiselijk geweld
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4073
Za Jan 18, 2020 4:09 pm Reageer met quote

Quote:
Trouw bracht van één jaar alle zaken in kaart, waarin een vrouw werd gedood door haar levenspartner of ex-partner. Zulk geweld is nog altijd een van de meest voorkomende levensdelicten.

Hoewel de aantallen dus schommelen, waren er in de afgelopen tien jaar gemiddeld zo’n 28 slachtoffers van partnergeweld, volgens cijfers van de Universiteit Leiden en het CBS. Daarmee is zulk geweld nog altijd een van de meest voorkomende vormen van moord en doodslag. In verreweg de meeste gevallen zijn vrouwen het slachtoffer. Een man die wordt gedood door zijn partner, komt veel minder vaak voor. Volgens het CBS ging het in 2018 om twee zaken.

2018 valt in verschillende opzichten op. Zo werd van alle vrouwen die in dat jaar door moord of doodslag om het leven kwamen, dik driekwart slachtoffer van (ex-)partnergeweld. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was de verdachte – voor zover nu bekend – in dat jaar in geen enkel geval een onbekende, oftewel de ‘man in de bosjes’.

https://www.trouw.nl/binnenland/een-vrouw-loopt-thuis-nog-altijd-het-meeste-gevaar~b0479966/
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/39/minder-slachtoffers-moord-en-doodslag-in-2018

Hoe treurig............................het meest te vrezen van degene die ooit van je hield.

Laatst aangepast door dagmar57 op Za Jun 18, 2022 5:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30173
Za Jan 18, 2020 5:21 pm Reageer met quote

Uitermate treurig. Je eigen partner om het leven brengen of zelfs maar slaan, het gaat mijn bevattingsvermogen verre te voren..

Inderdaad, de grote vraag is hoe zoiets ontstaat. Ik heb wel eens gehoord dat als er in het verleden bij gezinnen ook van geweld sprake was, hat dat zich vaak herhaalt in de volgende generaties. Een bepaalde karaktertrek..?

Ik vind het de meest bizarre vorm van geweld in de samenleving. En begrijpen zal ik het nooit..

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jun 18, 2022 5:18 pm Reageer met quote

Quote:
In Nederland wordt ongeveer om de acht dagen een vrouw vermoord door haar partner of ex-partner. Dat komt neer op zo’n 44 vrouwen per jaar.
Het vaakst wordt er gemoord vanuit jaloezie: je weet wel, het principe ‘als ik je niet kan krijgen, dan niemand’. Daar gebruiken we dan alweer lafjes een eufemisme voor: het veel te romantische ‘passiemoord’, terwijl het natuurlijk gewoon onze westerse eerwraak is.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/1897578497/vaders-ik-heb-jullie-nodig-in-de-strijd-tegen-femicide

Quote:
Aanstaande zondag is er op de Dam in Amsterdam een kunstmanifestatie om aandacht te vragen voor femicide. 44 mannen zullen daar 44 rode hakken neerzetten als symbool voor de vrouwen die dit jaar hun levens verloren. Ik hoop jullie daar te treffen, aan mijn zijde.

Goed om hier aandacht voor te blijven behouden, iedere vrouw (en man) die door huiselijk geweld om het leven komt is er 1 teveel!!
Helemaal met Bergsma eens dat er hier veel meer aandacht aan moet worden besteed in de maatschappij.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15721
Za Jun 18, 2022 5:26 pm Reageer met quote

Ieder sterfgeval door geweld is extra triest. De meestvoorkomende doodsoorzaak, zowel bij mannen als bij vrouwen is kanker. Ik denk dat je de titel even moet aanpassen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jun 18, 2022 5:34 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ieder sterfgeval door geweld is extra triest. De meestvoorkomende doodsoorzaak, zowel bij mannen als bij vrouwen is kanker. Ik denk dat je de titel even moet aanpassen.

Aangepast

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1362
Ma Jun 20, 2022 11:31 pm Reageer met quote

Ik vindt het zowiezo al onbegrijpelijk dat mensen zover kunnen komen dat ze een ander de hersens inslaan en dan te bedenken dat die hier genoemde 28 maar een fractie is van het totaal aan fysiek geweld binnen een relatie.

juist diegene waar je van houd kan je de meeste pijn doen.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5902
Di Jun 21, 2022 12:42 am Reageer met quote

Vergeet niet dat er heel veel kinderen zijn die getuige zijn van huiselijk geweld, en dat ze dat hun hele leven met zich meedragen, en zelf hun uiterste best zullen doen om hun eigen kinderen alle liefde te geven die er maar is.
Maar dat er ook zijn die zo traumatisch zijn door hun jeugd dat ze in hetzelfde patroon kunnen vervallen als hun ouders!

Mijn mening vorm ik zelf!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6303
Di Jun 21, 2022 10:40 am Reageer met quote

De kinderen kunnen soms ook zelf de daders van huiselijk geweld zijn, waarvan andere kinderen van het gezin of, waar ik verschillende voorbeelden van ken, de ouders het slachtoffer zijn.
Ik herinner me een man die zelf wiskundeleraar was (dus goed met kinderen om kon gaan zou je dan zeggen) en die een geweldig leuk beminnelijk positief karakter leek te hebben (maakte hem veel op feestjes mee) die de politie nodig had om een kind dat het gezinsleven totaal dreigde te ontwrichten uit huis te zetten.
Je hoort die dingen, en/of maakt het zelf mee, maar echt besproken, gethematiseerd in de politiek, of op de scholen, of de media, wordt het bij mijn weten nooit. Geweld binnen het gezin, muv van aanranding misschien, dat kan tegenwoordig gelukkig de aandacht krijgen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 21, 2022 2:07 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

juist diegene waar je van houd kan je de meeste pijn doen.

Daarom is het voor slachtoffers zo moeilijk om zich te bevrijden uit die situatie, omdat het gebeurd door degene waar je van houdt (of veel gehouden hebt).

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 21, 2022 2:10 pm Reageer met quote

redone schreef:
Vergeet niet dat er heel veel kinderen zijn die getuige zijn van huiselijk geweld, en dat ze dat hun hele leven met zich meedragen........

Ja, huiselijk geweld heeft heel veel impact voor kinderen, het gebeurd door degenen van wie ze houden en waar ze qua veiligheid van afhankelijk zijn.
Hoe triest als je je thuis niet veilig kunt voelen voor een kind.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 702
Wo Jun 22, 2022 6:25 pm Reageer met quote

Gisteravond was er op NPO3 een documentaire hierover. Titel: See what you made me do.
De moeite waard om terug te zien.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8570
Wo Jun 22, 2022 7:28 pm Reageer met quote

Naar mijn idee is het heel moeilijk om huiselijk geweld uit te bannen. Mijn ervaring heeft geleerd dat dit in alle geledingen van de maatschappij voor komt. Soms zijn de oorzaken van huiselijk geweld zo uiteenlopend, dat een gerichte aanpak van dit maatschappelijk probleem haast onmogelijk lijkt.
Het zijn de ouders onderling, van ouders naar de kinderen, maar ook van kinderen naar de ouders.

Dan heb je ook nog het probleem van het stilzwijgen van huiselijk geweld. Ik vermoed dat maar een gedeelte van dit probleem naar buiten komt als er al slachtoffers zijn gevallen.

Wie een oplossing weet mag het zeggen.....

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 22, 2022 11:26 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Wie een oplossing weet mag het zeggen.....
Dè oplossing bestaat niet. Waar mensen met elkaar omgaan kunnen er spanningen ontstaan die uit de hand kunnen lopen, zeker in thuissituaties waar men elkaar niet kan ontlopen. Voor zorg- en hulpverleners is het van belang om alert te zijn op signalen. Dat kunnen blauwe plekken of andersoortige blessures zijn maar ook bepaalde uitspraken of gedrag waaruit kan blijken dat iemand in de knel zit. Het is bepaald niet makkelijk om je vermoeden aan te kaarten tijdens zo'n contact maar beter een keer misgeschoten, en dat valt meestal best uit te leggen, dan laten zitten waardoor de situatie zo blijft of verergert.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Do Jun 23, 2022 6:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 22, 2022 11:48 pm Reageer met quote

Vaak is voor de buitenwereld niet zichtbaar wat er zich binnen een gezin zich afspeelt, en soms zijn de fysieke tekenen van huiselijk geweld minder erg dan de geestelijke verwondingen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 23, 2022 12:02 am Reageer met quote

redone schreef:
Vaak is voor de buitenwereld niet zichtbaar wat er zich binnen een gezin zich afspeelt, en soms zijn de fysieke tekenen van huiselijk geweld minder erg dan de geestelijke verwondingen.
Zeker, en daarom vind ik het zo belangrijk om attent te zijn op welk signaal dan ook dan kan wijzen op (huiselijk) geweld.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6303
Do Jun 23, 2022 8:21 am Reageer met quote

Een groot probleem zal altijd wel zijn dat het slachtoffer zich vaak afhankelijk zal voelen of weten van het gezin/de partner, en dat naast dat economisch-maatschappelijk belang nog dat morele aspect eraan kleeft dat je niet 'de vuile was buiten hangen' mag, niet 'je eigen nest mag bevuilen'.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Jun 23, 2022 2:53 pm Reageer met quote

redone schreef:

En het kan soms lang duren voordat een slachtoffer van geestelijke mishandeling inziet dat ook dat mishandeling is. "Hij mishandelt me niet echt hoor, hij slaat me nooit", heb ik vaak in gesprekken met slachtoffers van huiselijk geweld gehoord.
En dan vaak de tijd die er soms overheen gaat voordat het slachtoffer de stap durft te nemen om weg te gaan of aangifte te doen.

En het geduld dat je nodig hebt als hulpverlener om het slachtoffer op haar/zijn tijd stappen te ondernemen.

En een lange adem als het slachtoffer toch nog 2 a 3 keer teruggaat naar de pleger voordat zij/hij de knoop doorhakt en bereid is de partner te verlaten.

redone

Superlid
Superlid
Do Jun 23, 2022 4:02 pm Reageer met quote

Als volwassene kun je je man of vrouw verlaten, als kind kun je helaas je ouders niet verlaten, misschien dat er tegenwoordig eerder hulp voor is dan vroeger.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Jun 23, 2022 8:19 pm Reageer met quote

redone schreef:
Als volwassene kun je je man of vrouw verlaten, als kind kun je helaas je ouders niet verlaten, misschien dat er tegenwoordig eerder hulp voor is dan vroeger.

Tegenwoordig wordt er gelukkig meer op gelet dan vroeger.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie