Vitamine D tekort bij 50plus
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2961
Do Mrt 04, 2021 2:39 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

En nog een als je een verband zoekt met Covid-19: Spaanse onderzoekers: Vitamine D effectief tegen corona.

Quote:
Helpt extra vitamine D tegen corona? Gezondheidsraad ziet er geen bewijs voor.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) zit op dezelfde lijn als de Gezondheidsraad. Op de NHG-website staat dat er op dit moment onvoldoende data zijn om het gebruik van vitamine D aan of af te raden in de behandeling of de preventie van patiŽnten met covid-19. Het NHG baseert zich daarbij op de stichting werkgroep antibioticabeleid (SWAB) die adviezen opstelt voor de behandeling van coronapatiŽnten.

https://nos.nl/l/2371045

Het is dus geen bewezen feit dat vitamine D helpt tegen corona.
Misschien dat onderzoeken nog gaan aantonen dat het wel zo is, maar voorlopig is er dus geen goed bewijs voor.
Dus het is voorlopig een valse illusie dat vitamine D slikken effectief is tegen corona.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14067
Do Mrt 04, 2021 3:23 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het is dus geen bewezen feit dat vitamine D helpt tegen corona.
Misschien dat onderzoeken nog gaan aantonen dat het wel zo is, maar voorlopig is er dus geen goed bewijs voor.
Dus het is voorlopig een valse illusie dat vitamine D slikken effectief is tegen corona.

Het Spaanse onderzoek was eigenlijk te klein van opzet om daar verstrekkende conclusies uit te trekken. Er is nog een Spaans onderzoek waarbij wat meer proefpersonen getest zijn. Het NTVH heeft er een lezenswaardig artikel over gepubliceerd waarin vit. D in een wat breder verband wordt bekeken. Vit. D gebrek, en dat komt echt heel veel voor, kan een aantal gezondheidsproblemen geven, waaronder hoge bloeddruk. Die gezondheidsproblemen hebben wel degelijk een negatieve invloed op het verloop van corona. Daarbij zijn m.i. de referentiewaarden akelig laag. Soms wordt 30 nmol/l aangehouden als minimumwaarde, vaak 50 maar ook wel 75 en een aantal wetenschappers vinden dat ook nog te laag.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4905
Do Mrt 04, 2021 3:36 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Vit. D gebrek, en dat komt echt heel veel voor, kan een aantal gezondheidsproblemen geven, waaronder hoge bloeddruk. Die gezondheidsproblemen hebben wel degelijk een negatieve invloed op het verloop van corona.

Maar hebben we het hier niet over de preventie van corona Kees? Niet het verloop ervan, dacht ik.
Quote:
Er zijn onvoldoende aanwijzingen dat het slikken van extra vitamine D helpt bij de preventie van corona, zegt de Gezondheidsraad.

Ook gaat het in het onderzoek niet over Coronabesmetting bij een tekort aan vit D, maar gaat het over corona-besmetting zonder een surplus ervan te gebruiken.
Men heeft met andere woorden (als ik het goed begrijp) nog niet kunnen ontdekken dat mensen met een EXTRA hoeveelheid vit D beter beschermd zijn tegen coronabesmetting dan mensen met een als 'normaal' gehanteerde hoeveelheid vit D.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 3:42 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ook gaat het in het onderzoek niet over Coronabesmetting bij een tekort aan vit D, maar gaat het over corona-besmetting zonder een surplus ervan te gebruiken.
Men heeft met andere woorden (als ik het goed begrijp) nog niet kunnen ontdekken dat mensen met een EXTRA hoeveelheid vit D beter beschermd zijn tegen coronabesmetting dan mensen met een als 'normaal' gehanteerde hoeveelheid vit D.

Precies daar gaat het om.
Extra vitamine gebruiken ter bescherming tegen corona en daar is dus (voorlopig) nog geen bewijs voor.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 6:35 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Maar hebben we het hier niet over de preventie van corona Kees? Niet het verloop ervan, dacht ik.

Je hebt gelijk maar dat doet niet echt iets aan mijn redenering. Onvoldoende aanwijzingen betekenen nog niet dat er geen effect is en het lijkt me evident dat het voorkomen van kwalen en een goede gezondheid preventief kan werken. Het blijft zaak om te zorgen voor voldoende inname/aanmaak van vitamine D maar dat geldt net zo goed voor andere vitamines en noodzakelijke voedingsstoffen.

De Gezondheidsraad een erg behoudend instituut, wat vaak wel goed is, maar m.i. soms te vasthoudend aan achterhaalde onderzoeksresultaten. Ik gebruik zelf wel een hogere dosering dan aanbevolen maar dat is mijn keuze op grond van onderzoeken waaruit blijkt dat een hogere dan een minimale bloedspiegel volgens de geldende referentiewaarden gezondheidsvoordelen heeft.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 218
Do Mrt 04, 2021 7:31 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Onvoldoende aanwijzingen betekenen nog niet dat er geen effect is en het lijkt me evident dat het voorkomen van kwalen en een goede gezondheid preventief kan werken.

"Prof. dr. ir. Savelkoul en andere experts hebben het steeds over sterke aanwijzingen, keihard wetenschappelijk bewijs is er inderdaad (nog) niet. Savelkoul: "Dat duurt simpelweg te lang. Voordat er verschillende studies zijn gedaan die allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn die de aanwijzingen bevestigen, zijn we jaren verder. Inmiddels zijn er wel publicaties beschikbaar die het werkingsmechanisme van vitamine D in het immuunsysteem hebben onderzocht en daarmee duidelijk hebben gemaakt hoe vitamine D het risico op SARS-CoV-2 infectie kan verminderen en hoe vitamine D het ontstaan van COVID klachten kan verminderen. Ook dit soort studies moeten verder worden uitgebreid maar zijn wel veelbelovend."

Lees hier verder Invloed vit D op corona

Plan(t) the future

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 8:30 pm Reageer met quote

Waar het om gaat is of vitamine D nu specifiek voor covid-19 werkt en voor als nog is dat niet bewezen.
Het is wel bekend dat vitamine D werkt voor het immuunsysteem en dus voor de afweer tegen infecties, hetzelfde geldt ook voor vitamine C.
Algemeen is het zo dat een goede weerstand (goed werkend immuunsysteem) helpt om infecties te voorkomen, maar dat is algemeen, niet specifiek voor covid-19.
Waar het mij om ging is dat mensen nu massaal aan de vitamine D gaan omdat ze denken dat het specifiek werkt tegen covid-19 en dat is dus nog niet (bewezen).

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 9:24 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Waar het mij om ging is dat mensen nu massaal aan de vitamine D gaan omdat ze denken dat het specifiek werkt tegen covid-19 en dat is dus nog niet (bewezen).

Op dergelijke hypes heb ik het ook niet zo, voor alle duidelijkheid. Als je dat ene middel gebruikt dan... vul maar iets in. Dat werkt zo niet bij voeding en dus ook niet bij voedingssupplementen. Het gaat om het totaal van wat je naar binnen kiepert aan nutriŽnten, terwijl combinaties, dus tegelijkertijd genuttigd, ook van invloed kunnen zijn. Blijft wel staan dat enorm veel ingezetenen een tekort aan vit. D hebben waardoor het aan te bevelen is om aan te vullen, zeker kinderen, ouderen en mensen met een donkere huid en/of bedekkende kleding. Dat we voldoende binnenkrijgen met een evenwichtige voeding is maar ten dele waar, om te beginnen omdat maar weinigen een optimaal voedingspatroon volgen maar zelfs dan zul je veel matige tot onvoldoende bloedspiegels meten bij bloedonderzoek. Zomaar een enkel supplement nemen of meerdere zonder dat je goed weet wat je doet is niet aan te raden maar vit. D is ook weer niet zo gauw toxisch bij hogere doseringen dan de ADH.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 9:46 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Lees hier verder Invloed vit D op corona

Dank voor de link naar het artikel van de WUR, een degelijke en betrouwbare bron, dunkt mij. Wetenschappelijk bewijs lever je het beste met een RCT, een relatief grote groep mensen die je in twee gelijke helften verdeelt waarbij de ene helft het werkzame middel krijgt en de andere een placebo. Die moet je vervolgens lang genoeg testen om na te gaan of er verschillen ontstaan, maw. of het middel iets doet. Dat kost veel tijd. Andere manieren zijn er ook, maar die moet je al gauw herhalen om te kunnen constateren of de resultaten te reproduceren zijn, zoals nu gebeurt nu bij onderzoeken naar het effect van vit. D op corona. Hoe meer onderzoeken dezelfde resultaten opleveren, des te sterker de aanwijzingen van dat effect. Ook een meta-analyse, een analyse van meerdere onderzoeken, is bruikbaar maar kost ook veel tijd. Zal voor velen een bekend verhaal zijn maar die hele coronacrisis is doorspekt met wetenschappelijke verhalen die nog lang geen uitsluitsel geven over hoe we in de praktijk moeten of het beste kunnen handelen.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 05, 2021 6:02 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Wetenschappelijk bewijs lever je het beste met een RCT, een relatief grote groep mensen die je in twee gelijke helften verdeelt waarbij de ene helft het werkzame middel krijgt en de andere een placebo. Die moet je vervolgens lang genoeg testen om na te gaan of er verschillen ontstaan, maw. of het middel iets doet. Dat kost veel tijd. Andere manieren zijn er ook, maar die moet je al gauw herhalen om te kunnen constateren of de resultaten te reproduceren zijn, zoals nu gebeurt nu bij onderzoeken naar het effect van vit. D op corona. Hoe meer onderzoeken dezelfde resultaten opleveren, des te sterker de aanwijzingen van dat effect. Ook een meta-analyse, een analyse van meerdere onderzoeken, is bruikbaar maar kost ook veel tijd. Zal voor velen een bekend verhaal zijn maar die hele coronacrisis is doorspekt met wetenschappelijke verhalen die nog lang geen uitsluitsel geven over hoe we in de praktijk moeten of het beste kunnen handelen.

Wanneer we met de inname van vitamine D een hogere weerstand opbouwen en dat inname ervan bewezen helpt tegen luchtweginfecties is er mijns inziens meer dan genoeg 'bewijs' wanneer professoren, experts en doktoren betogen dat mensen preventief vitamine D zouden moeten slikken tegen het coronavirus.

Naar aanleiding van je duidelijk uitleg over de werkzaamheid van vitamine D denk ik ook aan de corona vaccins en of die voldoende (kunnen) zijn getest door onafhankelijke onderzoekers.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 05, 2021 8:22 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Wanneer we met de inname van vitamine D een hogere weerstand opbouwen en dat inname ervan bewezen helpt tegen luchtweginfecties is er mijns inziens meer dan genoeg 'bewijs' wanneer professoren, experts en doktoren betogen dat mensen preventief vitamine D zouden moeten slikken tegen het coronavirus.

Dat denk ik ook al heel lang van vitamine C maar het maakt me weer eens duidelijk dat het onterecht is om van een enkele factor uit te gaan. Ik gebruik al een kwart eeuw tamelijk hoge doseringen vitamine C en heb al die jaren geen griep gehad, waar ik uiteraard de echte influenza mee bedoel, en ben ik vrijwel nooit verkouden geweest. Dat is natuurlijk geen een bewijs maar het is wel onomstreden dat vitamine C een belangrijke anti-oxidant is, zowel in als buiten ons lichaam.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Mrt 06, 2021 3:56 pm Reageer met quote

En niet de sinaasappel zoals veelal wordt gedacht, maar een bakje zwarte bessen en/of knabbelen op een rode paprika (beiden bij voorkeur biologisch) zijn grotere bronnen van vitamine C.

Plan(t) the future

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4905
Za Mrt 06, 2021 4:21 pm Reageer met quote

Wat levert zo'n bakje zwarte bessen of een rode paprika nou op aan vit C Pluk?
Dat haalt het niet bij bv:

1500 mg tabletjes (omgerekend in fruit-aanschaf ook een stuk voordeliger)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 07, 2021 8:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Wat levert zo'n bakje zwarte bessen of een rode paprika nou op aan vit C Pluk?
Dat haalt het niet bij bv:

1500 mg tabletjes (omgerekend in fruit-aanschaf ook een stuk voordeliger)

Vitamine C is ascorbinezuur, een tamelijk eenvoudig chemisch stofje: C6H8O6. Het staat ook bekend als E300, omdat het vaak als toevoeging aan levensmiddelen wordt gebruikt, o.a. voor conservering. Je kunt het in allerlei combinaties krijgen, bijvoorbeeld met bioflavonoÔden Ik gebruik zelf enkelvoudige tabletten van 1 gram van Kruidvat of de HEMA. Het is ook in poedervorm verkrijgbaar. Kijk zeker met hoge doseringen en poeder wel uit voor je gebit en bij maagklachten, waarbij je beter natriumascorbaat kunt nemen maar dat is meestal duurder. Ik kom nog steeds waarschuwingen tegen voor nierstenen bij gebruik van hoge doseringen vitamine C maar het onderzoek waaruit dat zou blijken is al jaren geleden onderuitgehaald. De officiŽle ADH (GR en Voedingscentrum) is 75 mg, vermeld ik er maar even bij, maar dat vind ik veel te weinig.

Het Vitamine Informatiebureau geeft aardige informatie over vitamines en mineralen volgens de richtlijnen van GR en Voedingscentrum. Voor orthomoleculaire moet je het elders zoeken.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Mrt 09, 2021 3:35 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Pluk schreef:

Dat denk ik ook al heel lang van vitamine C maar het maakt me weer eens duidelijk dat het onterecht is om van een enkele factor uit te gaan. Ik gebruik al een kwart eeuw tamelijk hoge doseringen vitamine C en heb al die jaren geen griep gehad, waar ik uiteraard de echte influenza mee bedoel, en ben ik vrijwel nooit verkouden geweest. Dat is natuurlijk geen een bewijs maar het is wel onomstreden dat vitamine C een belangrijke anti-oxidant is, zowel in als buiten ons lichaam.

Het is uit onderzoek gebleken dat een vitamine D tekort meer voorkomt bij corona patiŽnten, maar daarom is het nog niet juist om daar aan de conclusie te verbinden dat extra vitamine d dus de kans op corona vermindert, anders dan bij een tekort.
Het is dus niet bewezen dat extra vitamine D bij mensen die een normaal vitamine D gehalte hebben werkt, dat is het punt waar het omgaat.
Dat vitamine D en ook C werken om je weerstand te verhogen klopt als een bus, maar er zijn veel meer zaken die je weerstand verhogen dan allen vitamine D en C.

Er is op zich niets tegen het innemen van extra vitaminen, maar ik vind het persoonlijk geldklopperij om mensen wijs te maken dat het extra innemen van vitaminen altijd goed is, ook in coronatijd. Bovendien slaat het lichaam een teveel niet op, maar scheidt het merendeel gewoon weer uit.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 09, 2021 5:42 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het is uit onderzoek gebleken dat een vitamine D tekort meer voorkomt bij corona patiŽnten, maar daarom is het nog niet juist om daar aan de conclusie te verbinden dat extra vitamine d dus de kans op corona vermindert, anders dan bij een tekort.

En evenmin is het tegendeel aangetoond. Er is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. De vitamines D en C kun je hoger doseren dan de ADH omdat je niet snel een toxische dosis bereikt.
[/quote]Er is op zich niets tegen het innemen van extra vitaminen[/quote]
Bij bepaalde vitamines is wel degelijk af te raden om daar hoge doses van te nemen, bijoorbeeld A en D6. Die kunnen echt wel gezondheidsschade veroorzaken.
Quote:
Bovendien slaat het lichaam een teveel niet op, maar scheidt het merendeel gewoon weer uit.

Dat hoor ik veel vaker maar sorry, dat vind ik een dooddoener. Als het lichaam de boel na gebruik niet uit zou scheiden zou je er niet telkens een nieuwe dosis van hoeven in te nemen, al dan niet via de voeding. Zeker van de katalysators plas je alles weer uit, niet alleen 'te veel', evenals medicijnen, een van de vele vervuilers van riool- en drinkwater als we niet voldoende zuiveren.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Mrt 10, 2021 8:01 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

En evenmin is het tegendeel aangetoond. Er is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.
Omdat het tegendeel nog niet is aangetoond moet je dan maar wel vitamine D innemen? Lijkt me geen goed argument.

De vitamines D en C kun je hoger doseren dan de ADH omdat je niet snel een toxische dosis bereikt.
Omdat je geen toxische dosis oploopt is extra hoge inname verantwoord? Vreemd argument.
Het zegt namelijk helemaal niet dat een extra hogere dosis dan de aanbevolen hoeveelheid effectief is.

Er is op zich niets tegen het innemen van extra vitaminen[/quote]
Bij bepaalde vitamines is wel degelijk af te raden om daar hoge doses van te nemen, bijoorbeeld A en D6. Die kunnen echt wel gezondheidsschade veroorzaken.
Ik had het niet over extra hoge doseringen.
Als je je aan de aanbevolen hoeveelheid houdt is er niets tegen het innemen van vitaminen.

Quote:
Bovendien slaat het lichaam een teveel niet op, maar scheidt het merendeel gewoon weer uit.

Dat hoor ik veel vaker maar sorry, dat vind ik een dooddoener. Als het lichaam de boel na gebruik niet uit zou scheiden zou je er niet telkens een nieuwe dosis van hoeven in te nemen, al dan niet via de voeding. Zeker van de katalysators plas je alles weer uit, niet alleen 'te veel', evenals medicijnen, een van de vele vervuilers van riool- en drinkwater als we niet voldoende zuiveren.
Voor vitamine C geldt dat als het lichaam genoeg heeft opgenomen het daarna de rest gewoon uitscheidt, dus waarom zou je extra hoeveelheden nemen?
Enige die daar beter van wordt is de producent....................

[/quote]

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 10, 2021 8:39 pm Reageer met quote

[quote="dagmar57"][quote="Keesvi"]
dagmar57 schreef:

En evenmin is het tegendeel aangetoond. Er is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.
Omdat het tegendeel nog niet is aangetoond moet je dan maar wel vitamine D innemen? Lijkt me geen goed argument.
Dat zeg ik niet. De inzichten over vitamine D verschillen nogal en dat heeft repercussies voor de adviezen die gegeven worden. Er is meer onderzoek nodig. Totdat dat rond is heb je de keuze om de ADH te volgen of de nieuwste onderzoeksbevindingen. Dat is gewoon eigen verantwoordelijkheid.
Quote:
De vitamines D en C kun je hoger doseren dan de ADH omdat je niet snel een toxische dosis bereikt.
[color=blue]Omdat je geen toxische dosis oploopt is extra hoge inname verantwoord? Vreemd argument.

Ook dat zeg ik niet. Er is jarenlang beweerd dat we met een evenwichtig voedingspatroon voldoende nutriŽnten binnenkrijgen maar de adviezen aan grote groepen om aan te vullen zijn daar in strijd mee. Daarbij kun je bedenken dat eveneens grote groepen geen evenwichtig voedingspatroon volgen, door geldgebrek, onwetendheid, eetstoornissen, ouderdom, ziekte, onverschilligheid, roken, alcoholgebruik, etc. Het advies moet natuurlijk altijd zijn om in de eerste plaats wel gezond te eten maar als dat niet lukt dan lijkt het mij aan te bevelen om aan te vullen uit een potje of flesje.
Quote:
Voor vitamine C geldt dat als het lichaam genoeg heeft opgenomen het daarna de rest gewoon uitscheidt, dus waarom zou je extra hoeveelheden nemen?

Wat is genoeg vitamine C? Een deel wordt omgezet in anders stofjes en een deel werkt als katalysator. De ADH is net voldoende om geen scheurbuik te krijgen maar er zijn talloze processen waar vitamine C ook invloed op heeft. Daar ga ik hier niet over uitweiden omdat er genoeg over te vinden is. Ik kies soms voor hoger dan de officiŽle ADH. Ik heb geen hoge pet op van het Voedingscentrum dat nog steeds verzadigd vet in de ban doet en me afraadt om meer dan drie eieren per week te eten, allebei al lang geleden achterhaald. Maar goed, dat is mijn mening en daar ben ik steeds duidelijk over en ook over eventuele risico's van overdosering, zoals ik hierboven ergens aangaf. Als je buiten de officiŽle adviezen gaat dan moet je goed weten wat je doet.

Overigens wordt er aan vitamine C weinig verdiend. Het is een goedkoop stofje dat in grote hoeveelheden door de voedingsmiddelenindustrie wordt gebruikt en door meerdere fabrikanten wordt gemaakt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Mrt 10, 2021 10:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Overigens wordt er aan vitamine C weinig verdiend. Het is een goedkoop stofje dat in grote hoeveelheden door de voedingsmiddelenindustrie wordt gebruikt en door meerdere fabrikanten wordt gemaakt.

Ik heb geen idee hoeveel er specifiek aan vitamine C wordt verdiend (kon ik niet vinden), maar in de hele branche van vitaminen en mineralen is goed verdiend en corona heeft voor goede impuls (24.7%) gezorgd.
Soms wel leuk van een discussie, dat je dan zaken te weten komt die je anders niet zou opzoeken.
Zijn toch flinke bedragen die er mee verdiend worden.
Quote:
Door Corona zijn mensen nog bewuster geworden van het belang van een goede weerstand en van hun gezondheid in het algemeen. Consumenten hebben het afgelopen jaar van 178.7 miljoen euro besteed aan vitamine- en mineralensupplementen. Dat is een toename van 24,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Daaruit blijkt dat veel meer Nederlanders dit jaar met extra aanvulling op de dagelijkse voeding geprobeerd hebben om in goede gezondheid te blijven.

https://www.neprofarm.nl/marktcijfers/zelfzorgmarkt-2020/

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 11, 2021 12:19 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
maar in de hele branche van vitaminen en mineralen is goed verdiend en corona heeft voor goede impuls (24.7%) gezorgd.
Soms wel leuk van een discussie, dat je dan zaken te weten komt die je anders niet zou opzoeken.
Zijn toch flinke bedragen die er mee verdiend worden.

Dat ben ik meteen met je eens. Veel van die preparaten worden opgepimpt om er een veelvoud voor te rekenen van wat de grondstoffen kosten. Vitamine C kun je al kopen voor minder dan Ä 10,- per kg, weliswaar in grotere hoeveelheden afgenomen. Eťn ŗ drie gram per dag is een hoge, orthomoleculaire dosering die je per dag dan hooguit een paar centen kost. Gert Schuitemaker, boegbeeld van de orthomoleculaire leer in NL, heeft jaren geleden een boekje geschreven over supplementen waarin hij veel onzin aan de kaak stelt over natuurlijk en chemisch. Hij geeft ruiterlijk toe dat hij een goede boterham verdient met zijn bedrijf maar hij stelt ook dat een studiegenoot van hem doorgegaan is als reguliere apotheker en nu multimiljonair is. In die richting zit ik ook, hetgeen voor mij betekent dat de scheiding tussen reguliere geneeskunde en wat al gauw kwakzalverij genoemd wordt echt niet zo haarscherp te trekken is als vaak wordt beweerd.

Ik kan het niet genoeg benadrukken; wijk je af van de reguliere normen, en ik vind dat daar soms goede argumenten voor zijn, stel je dan wel goed op de hoogte van wat je doet. Vitamine C is een tamelijk onschuldige maar noodzakelijke stof maar kan in hogere doseringen effecten hebben die je moet weten, zoals verhoogde opname van ijzer, die voor sommigen onwenselijk is. Even als voorbeeld en dat geldt net zo goed voor andere supplementen. Vitamine Info is als basis een goede informatiebron.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie