Kaag: meer vrijheid met vaccinatiebewijs
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 404
Do Mrt 04, 2021 2:37 am Reageer met quote

barth. schreef:
De hamvraag is natuurlijk: wat voor effect heeft het?
Over het effect van de avondklok (in combinatie met bezoekbeperking)
op de reproductiefactor o.a. in Frankrijk zijn (onderzoeks)publicaties geweest.
Een reductie van het R-getal van 8 tot 13%.

Ik denk zomaar, met de vinger in de lucht, dat het effect van de bezoekbeperking 12,5% is en van de avondklok een half procent.
Van Dissel denkt ook maar wat, met z´n eigen vinger in de lucht, en durft niet te zeggen dat hij niet weet wat het aandeel van de twee maatregelen afzonderlijk is.
Dat is ook niet in cijfers vast te leggen want het is onmogelijk om een representatief onderzoek te doen naar wat de bezoekregeling oplevert.
Rutte en van Dissel halen van alles uit de kast om nog te proberen het volk bang te maken in de hoop dat men luistert. Daarom gaan ze op het dak staan en roepen hard: allemaal bukken want de Britse variant komt eraan.
Het enige wat nog helpt is het zo snel mogelijk vaccineren van zo veel mogelijk mensen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3023
Do Mrt 04, 2021 3:37 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ik dacht aan wat je hierboven had geschreven toen ik in het artikel las:
Quote:
Het viel de leden van de adviesgroep op dat een aantal medewerkers dat zich niet wil laten vaccineren, vreest voor vruchtbaarheidsproblemen door het vaccin. In het begin werd vanuit de Belgische overheid gezegd dat het vaccin af te raden was bij zwangere vrouwen en vrouwen die kort erna zwanger wilden worden. Inmiddels is de kennis over de vaccins verder volgens GEMS, maar blijven deze berichten op sociale media circuleren.

Infectioloog Steven Callens, lid van de adviesgroep: "We zullen dit moeten blijven uitleggen en de mensen blijven geruststellen. Want dat je door het vaccin onvruchtbaar wordt, klopt gewoonweg niet."

Maar indien dat wel het geval is, en de zorgen over vruchtbaarheid enkel een hardnekkig gerucht op de de sociale media is...
Dan is het m.i. Toch een issue, als misinformatie op de sociale media slachtoffers kan maken.

Het ging me niet om geruchten op sociale media van b.v. viruswaarheid ofzo.
Het ging me er om dat het een nieuw vaccin is en de lange termijn effecten nu nog niet voorspeld kunnen worden, simpelweg omdat daar nog geen onderzoek naar kan worden gedaan, dat zal de komende jaren pas blijken.
Als ik het goed begreep kan er daarom ook nog geen uitspraak gedaan worden voor zwangeren in dit verband omdat dit ook nog tijd nodig heeft qua onderzoek en wordt het daarom voorlopig ook nog niet aan zwangeren toegediend.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1787
Vr Mrt 05, 2021 6:13 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
barth. schreef:
Over het effect van de avondklok (in combinatie met bezoekbeperking)
op de reproductiefactor o.a. in Frankrijk zijn (onderzoeks)publicaties geweest.
Een reductie van het R-getal van 8 tot 13%.

Dat is dus vrijwel altijd het probleem. Doorgaans worden er meerdere maatregelen tegelijkertijd genomen waardoor het zicht op de effecten van de afzonderlijke maatregelen ontbreekt. Wat is dan de waarde van onderzoeksresultaten? Ik vind dat nattevingerwerk. Mijn inschatting is al heel lang dat beperkingen van contacten tussen vier muren het meeste effect hebben, zeker waar goed ventileren niet mogelijk is. De uitbraken begin vorig jaar zijn daar vooral aan te wijten. Verpleeg- en verzorgingstehuisbewoners werden min of meer opgesloten en werden door noodzakelijke contacten met personeel toch besmet om vervolgens elkaar te besmetten. Door avondklok, bezoekbeperking, winkelsluiting etc. verminder je het aantal binnencontacten. Het voorjaar staat voor de deur of is eigenlijk al begonnen. Natuurlijk, voorkom buitenshuis opeengepakte mensenmassa's en kijk kritisch naar bepaalde sporten waarbij zweet en andere uitscheidingsproducten makkelijk verspreid kunnen worden. Maar erken nu eens dat er in normale gevallen buiten nauwelijks tot geen besmettingen plaatsvinden. Het is misschien een wat infantiel plaatje wat ik hierboven geplaatst heb maar het geeft wel weer hoe inconsequent we bezig zijn.

Het is me volkomen duidelijk dat jij voor het het openstellen van de terrassen bent. En je bent niet de enige.
Het kan zijn dat die terassen over een tijdje inderdaad weer opengaan, maar voor zover ik het begrijp is dat voorlopig nog even niet.
Ik accepteer dat Degenen die de verantwoordelijk dragen de beslissingen nemen.

Uiteraard is de kans op besmettingen in een ‘normale’ buitensituatie veel en veel geringer dan in binnensituaties. Maar wordt het wel een ‘normale’ buitensituatie als je nu de terrassen opengooit? Kan je dan de kans uitsluiten van een enorme toeloop en bomvolle terrassen, waar gedragsregels zoals b.v. afstand houden in de sociale opwinding even vergeten worden?

Ik ga er niet over! Ik hoef die beslissingen gelukkig niet te nemen. Ik draag niet de verantwoordelijkheid ervoor als dat (ondanks de buitensituatie) toch mis gaat. Voor mezelf zou wel gelden, dat een rustig terras voor mij geen probleem zou zijn om daar te gaan zitten, maar een bomvol terras vol uitgelaten mensen die komen en gaan, dat zal ik mijden als de pest.
En dat geldt uiteraard ook voor volle treinen of stampdrukke supermarkten.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4385
Vr Mrt 05, 2021 6:58 pm Reageer met quote

De dilemma's betreffende Kaag en haar voorstel voor een vaccinatiebewijs heeft Trouw voorgelegd aan twee filosofen. Ik vond het een aardig stuk en deel het met jullie. Over het argument dat er sprake zou zijn van discriminatie:

Deze gelijkheidsprediking moet geen schaamlap worden voor de gigantische ongelijkheid die we in de samenleving accepteren. Er is sprake van een enorme sociale en economische ongelijkheid; de rijkste tien procent van Nederland bezit bijna zeventig procent van het vermogen. Er lijkt in de politiek sprake te zijn van een soort syndroom, waarbij iets kleins heel sterk wordt bekritiseerd, om niet te laten zien dat je het in het groot gewoon maar laat gebeuren. Vanuit een politieke hypercorrectheid wordt gesproken over ‘vaccinatiediscriminatie’, terwijl er genoeg werkelijke vormen van discriminatie en ongelijkheid zijn om het over te hebben.”

Deze filosofen vinden het een uitstekend idee:

Een vaccinatiebewijs is geen moreel dilemma maar een uitstekend idee

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4385
Vr Mrt 05, 2021 7:06 pm Reageer met quote

Voor wat betreft de versoepelingen: Eén van onze kleinzoons ( groep 5) is alweer voor 10 dagen naar huis gestuurd in verplichte quarantaine omdat zijn juf besmet is. Op de school van andere kleinkinderen is een klas naar huis gestuurd vanwege een positief geteste leerling. Net begonnen en nu alweer problemen.
Ik kan me de verontwaardiging van het onderwijs over tientallen miljoenen ongebruikte sneltesten in de opslag goed voorstellen. Het zou zó helpen om wat stabiliteit in het onderwijs te krijgen als ze op grote schaal beschikbaar zouden zijn.
Als iéts ontnuchterend was in deze coronatijd was het wel het gebrek aan slagvaardigheid in dit land.

Die tests zijn er dus wel, maar moeten volgens de ministeries van VWS en onderwijs ‘zorgvuldig’ worden ingezet. Daarom zijn er eerst testpilots op allerlei scholen. De resultaten hiervan laten in de meeste gevallen nog maanden op zich wachten.

Tientallen miljoenen sneltests verzamelen stof in de opslag

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28314
Vr Mrt 05, 2021 8:05 pm Reageer met quote

Ik vind het ronduit idioot om te stellen dat meer vrijheden voor gevaccineerde personen geven "discriminatie" zou zijn. Het is enkel maar terecht dat die meer vrijheden krijgen.
Het is juist een goede stimulans voor de weigeraars om zich toch maar te laten vaccineren.

Het is toch ook geen discriminatie dat mensen zonder rijbewijs niet mogen autorijden..?

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14148
Vr Mrt 05, 2021 8:11 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Het kan zijn dat die terassen over een tijdje inderdaad weer opengaan, maar voor zover ik het begrijp is dat voorlopig nog even niet.
Ik accepteer dat Degenen die de verantwoordelijk dragen de beslissingen nemen.

Er is nu sprake van 1 april als streefdatum voor versoepelingen, waaronder het openen van de terrassen. Ik verwacht dat dan ook de musea weer open mogen, zij het met restricties. De horeca geeft duidelijk aan dat er maatregelen mogelijk zijn om afstand te houden en het aantal gasten te beperken. Ik pleit ervoor om daar gebruik van te maken en er de hand aan te houden ipv het risico te lopen dat straks geen hond zich meer aan welke maatregel dan ook houdt. Daar chargeer ik natuurlijk ietwat mee het vertrouwen in het beleid en de bereidheid om zich aan de maatregelen te houden dalen dramatisch. Dan kun je (niet persoonlijk bedoeld) die groeiende groep wel voor aso's uitmaken maar het draait langzamerhand wel uit op een meerderheid van de Nederlanders. Persoonlijk heb ik het ook niet zo op bomvolle terrassen en sowieso hou ik niet zo van mensenmassa's maar dat hoeft in heel veel gevallen ook niet. Even een kop koffie ergens aan de waterkant, een uitsmijter of een kop soep tijdens een wandeling of een ijsje bij de kiosk bij het uitrusten van een fietstocht zou toch moeten kunnen? Ik geniet straks wel, onderweg met mijn campertje, van zelfgezette koffie en iets lekkers van de lokale bakker maar die luxe heeft niet iedereen. En misschien is het noodzaak om de criteria waarop beslissingen genomen worden duidelijker te presenteren. Dat begin met eerlijke, zo objectief mogelijk berekende cijfers als basis te nemen in plaats van het nattevingerwerk waar het RIVM/OMT zich nu van bedient. En daarnaast uiteraard de keuzes; moet corona eerst uitgeroeid worden tot het laatste virusdeeltje of gaan we uit van het scenario waarbij dit virus inclusie mutaties onder ons blijven? Om even praktisch te blijven vooral eerst maar eens zorgen dat iedereen die ervoor in aanmerking komt gevaccineerd is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3023
Vr Mrt 05, 2021 9:12 pm Reageer met quote

Ik deel de mening niet dat diegene die zijn ingeënt bevoordeeld moeten worden voor degene die dat niet zijn.
Is fijn dat je als jongere die sowieso het meeste behoefte hebben aan vrijheid (onderwijs, ov, horeca, festivals etc) weer achteraan staat, want die zijn het laatste aan de beurt. Die mogen dan iedere keer getest worden met zo'n fijn staafje in de neus alsof dat zo'n pretje is.

Het is nog niet eens bekend of gevaccineerden wel of niet nog anderen kunnen besmetten, dus die krijgen voorrang, worden zelf niet of minder gauw ziek, kunnen misschien nog wel niet gevaccineerden besmetten die niet dezelfde vrijheden hebben als zij, lekker eerlijk.

En even voor de goede orde: ik spreek niet voor mezelf, ik heb al 2 vaccinaties gehad.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 05, 2021 9:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik deel de mening niet dat diegene die zijn ingeënt bevoordeeld moeten worden voor degene die dat niet zijn.
Is fijn dat je als jongere die sowieso het meeste behoefte hebben aan vrijheid (onderwijs, ov, horeca, festivals etc) weer achteraan staat, want die zijn het laatste aan de beurt. Die mogen dan iedere keer getest worden met zo'n fijn staafje in de neus alsof dat zo'n pretje is.

Het is nog niet eens bekend of gevaccineerden wel of niet nog anderen kunnen besmetten, dus die krijgen voorrang, worden zelf niet of minder gauw ziek, kunnen misschien nog wel niet gevaccineerden besmetten die niet dezelfde vrijheden hebben als zij, lekker eerlijk.

Twee argumenten die ik zeker met je deel. Ik ben nog niet gevaccineerd. Als 67-jarige zorgmedewerker met wat gezondheidsproblemen, waaronder diabetes 2, en inmiddels twee zorgbanen, waaronder de vaccinatiestraat van de GGD sta ik nogal achter in de rij. Hoe idioot kun je het verzinnen... Maar ik verwacht zeer binnenkort wel aan de beurt te zijn. Ik had geloof ik al aangegeven dat ik niet à priori tegen een vaccinatiebewijs ben, o.a. als ik daar straks bijvoorbeeld de grens mee over mag. Zo opportunistisch ben ik dan weer wel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Vr Mrt 05, 2021 9:53 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
het “nattevingerwerk” waar het RIVM/OMT zich nu van bedient.

Sowieso niet een feit maar een mening. En stop alsjeblieft met die kwalificaties. Je kan m.i. dingen ook benoemen zonder er meteen een kwalificatie aan te hangen. Objectief. Neutraal. Feitelijk. En met respect voor competentie.
Je gaf die kwalificatie in je vorige post ook al aan onderzoekspublicaties waarbij ik de sterke indruk had dat je ze niet gelezen had, laat staan “bestudeerd”.

barth.

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 1:59 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Het ging me niet om geruchten op sociale media van b.v. viruswaarheid ofzo.
Het ging me er om dat het een nieuw vaccin is en de lange termijn effecten nu nog niet voorspeld kunnen worden, simpelweg omdat daar nog geen onderzoek naar kan worden gedaan, dat zal de komende jaren pas blijken.
Als ik het goed begreep kan er daarom ook nog geen uitspraak gedaan worden voor zwangeren in dit verband omdat dit ook nog tijd nodig heeft qua onderzoek en wordt het daarom voorlopig ook nog niet aan zwangeren toegediend.

Ik had mijn reactie enkel gepost omdat wat ik las me herinnerde aan die eerste posting van jou.

Het klopt wat je schrijft dat zwangere vrouwen wordt aangeraden te wachten met het zich laten vaccineren. En er wordt ook aangeraden om niet binnen twee maanden na de vaccinatie zwanger te worden. Dus niet tijdens de werkzame periode van het vaccin een combinatie met zwangerschap.

Maar wat lange termijn effecten: het vaccin blijft maar een korte termijn in je lichaam. In die tijd traint het vaccin je afweersysteem en daarna wordt het vaccin door het lichaam weer afgebroken. Het vaccin kan ook niet je DNA veranderen. Daar komt het vaccin niet bij.

Ik heb een voorlichtingsfilmpje van “de Universiteit van Nederland” gevonden met de titel: “Hoe gevaarlijk is het Coronavaccin?”

https://youtu.be/nWC0loLNd4k

Vanaf 2 min gaat het over “hoe zit het met lange termijn effecten?”

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 246
Za Mrt 06, 2021 6:45 pm Reageer met quote

Quote:

Die tests zijn er dus wel, maar moeten volgens de ministeries van VWS en onderwijs ‘zorgvuldig’ worden ingezet. Daarom zijn er eerst testpilots op allerlei scholen. De resultaten hiervan laten in de meeste gevallen nog maanden op zich wachten.

Gelezen in de Volkskrant vandaag:
De Duitse supermarktketen Aldi is in Duitsland begonnen met de verkoop van coronasneltests. Volgens de krant Der Westen gaan de tests als warme broodjes over de toonbank. Ze kosten weliswaar 25 euro, maar dan heb je een doosje met vijf antigenteststrips. De uitslag bij dit soort tests duurt ongeveer 15 minuten en zouden 96 procent nauwkeurig zijn.

Plan(t) the future

Thirza61.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 18
Zo Mrt 07, 2021 2:58 am Reageer met quote

25 euro voor 5 strips. Iemand met een minimuminkomen kan dat niet bekostigen. Ik vraag me af of het wel zo'n goed plan is dit te verkopen bij supermarkten.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 07, 2021 8:35 pm Reageer met quote

barth. schreef:
En met respect voor competentie.

Om daar even mee te beginnen. Waarschijnlijk kun je je herinneren hoe Jaap van Dissel zich in december uitliet over verzorgenden, zorgcollega's van mij. Hier ging het om:
Quote:
In dat interview krijgt Van Dissel de vraag wat er is misgegaan in de verzorgingshuizen, waar het aantal besmettingen hoog opliep. In de eerste golf kregen verzorgenden daar nauwelijks beschermende middelen.
Daarop antwoordt Van Dissel: "Wat we geleerd hebben is dat daar een heleboel factoren spelen, daar speelt opleidingsniveau van verzorgenden in, de situatie in de verpleeghuizen, het is gewoon complexer dan het op te hangen aan een enkele maatregel. Hoe graag je dat ook zou willen."
Verzorgenden voelen zich aangevallen door Van Dissel

Wat ik met hem eens ben is dat zowel de oorzaken van het coronaprobleem als de oplossingen niet aan een factor op te hangen zijn. Maar wat die avondklok betreft doet hij dat dan weer wel:
Quote:
Tegelijkertijd zou het wereldnieuws zijn als een avondklok die om 21.00 uur ingaat inderdaad zo’n grote impact heeft op het virus. In geen enkel wetenschappelijk onderzoek is dit percentage genoemd. De 8 tot 13 procent waar Van Dissel en Rutte over spreken komt uit een Franse studie, maar dat onderzoek bekijkt een pakket aan maatregelen, niet de avondklok alleen.

Daarbij weet zowel kabinet als RIVM dat de maatregel vooral een symbolische functie heeft. De avondklok moet mensen ervan doordringen dat de situatie ernstig is, dat zij zich aan de andere maatregelen moeten houden. Maatregelen als thuiswerken bijvoorbeeld. Dat was ook een van de redenen om de basisscholen te sluiten. Ouders zouden daardoor gedwongen zijn thuis te blijven.
Van Dissel vindt de avondklok ‘noodzakelijk’, maar dat is meer overtuiging dan wetenschappelijk feit.

Basisscholen sluiten om ouders te dwingen zijn om thuis te werken? Ik onthoud me op jouw verzoek maar even van kwalificaties maar ik wil wel kwijt dat ik het een uitermate kronkelige redenering vind. Om even door te gaan over het beleid op de scholen:
Quote:
Waarom doet Nederland het anders en wordt de anderhalve meter losgelaten? Als RIVM-directeur Jaap van Dissel op 25 juni aanschuift in de Tweede Kamer, zegt hij: "Dat komt omdat we tegelijkertijd in de medische literatuur stukken zien langskomen - en bepaald niet in de minste bladen - over de schadelijke werking die het voortzetten van al dit soort maatregelen in deze groep zou hebben, zowel wat betreft onderwijs als ook sociale interactie."
Wat Van Dissel bedoelt, is onduidelijk. Als Nieuwsuur om onderbouwing vraagt, stuurt het RIVM een studie van Oxford University die vier maanden ná de uitleg van Van Dissel is gepubliceerd. De studie gaat bovendien niet over middelbare scholen, maar over basisscholen die volledig gesloten waren tijdens de lockdown. De studie concludeert dat leerlingen daardoor leerachterstanden oplopen, maar gaat niet over onderwijs op anderhalve meter afstand.
Reconstructie: 'Afstand scholieren wél belangrijk', zeggen OMT-leden nu Inmiddels stijgt het aantal besmettingen onder middelbare scholieren: Schooldirecteur over massale besmettingen onder middelbare scholieren: 'Je vraagt je af waar we in godsnaam mee bezig zijn'

Dan de Britse variant van het virus. Die was eerst 70 procent besmettelijker, daarna nog 30 procent en wat is daar nu nog van over? We weten we het niet meer maar op die 70 procent is wel beleid gebaseerd, waaronder de avondklok. Volgens Marcel Levi kan de explosie in Engeland worden verklaard door het massale Christmas-geshop en het uitgebreide familiebezoek rond het kerstdiner.
Een artikel over hoe het RIVM met de data omgaat:
Quote:
Lang verhaal kort: de Britse variant zou aan het oprukken kunnen zijn, maar doet dat dan wel een stuk langzamer dan waar het RIVM vanaf 15 januari over aan het waarschuwen is. We zien dus ook nog (lang) niet de stijging in het aantal positieve tests die al een tijdje worden voorspeld, en we ook echt vanaf afgelopen weken zouden moeten zien. En ik zeg dus met opzet “zou aan het oprukken kunnen zijn”, want de R-waardes van de Britse en de oude variant zijn uitkomsten van aannames van het RIVM, niet van empirische metingen en zelfs dan zijn de resultaten dus intern inconsistent.

Interessanter is wellicht dat de R-waarde absoluut niet heilig is, maar dat inmiddels wel gemaakt is door het RIVM en de main stream media. De totale R-waarde is namelijk helemaal niet belangrijk, noch de R-waarde van de Britse variant (of welke variant dan ook). Het gaat er niet om HOEVEEL mensen het virus krijgen, het gaat er om WIE het virus krijgen.
De Wondere Wereld van de Britse Variant. Geen makkelijk artikel maar wel interessant voor wie zich in de cijfers verdiept.

Er zijn meer voorbeelden waar vraagtekens bij gezet kunnen worden. Ik laat even in het midden of dat opzet is of een andere oorzaak heeft. Ik wil de ernst van de coronapandemie absoluut niet onderschatten en het instituut RIVM, waaronder het CIb valt, niet diskwalificeren en maar ik kom iets teveel aannames en gissingen waarop beleid wordt gebaseerd tegen om niet kritisch te kijken waar dat beleid vandaan komt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 07, 2021 8:39 pm Reageer met quote

Thirza61 schreef:
25 euro voor 5 strips. Iemand met een minimuminkomen kan dat niet bekostigen. Ik vraag me af of het wel zo'n goed plan is dit te verkopen bij supermarkten.

Op zich vind ik 5 euro voor een kwalitatief goede test niet eens duur. Maar je kunt je altijd gratis laten testen door de GGD, die ook bij je thuis kan komen als dat nodig is.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie