Kaag: meer vrijheid met vaccinatiebewijs
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14148
Zo Feb 28, 2021 11:10 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tenzij genoeg anderen zich wèl hebben laten vaccineren en
de niet-gevaccineerden beschermd worden door de groepsimmuniteit die dan bereikt is.
Met een groepsimmuniteit worden niet-gevaccineerden beter beschermd.

Ook daarom ben ik vooralsnog niet voor versoepelingen voor degenen die zich hebben laten vaccineren. Het is geheel conform de officiële richtlijnen om gevaccineerd en al een mondmasker te dragen waar dat verplicht is en ook de andere maatregelen te respecteren. Doe ik ook keurig netjes, al heb ik kritiek op sommige maatregelen, met name op die in de buitenlucht gelden. Ik ben overigens niet tegen een vaccinatiebewijs, dat van pas kan komen als je bepaalde dingen voor jezelf wilt, zoals een baan. Dat geldt voor een aantal beroepen nu ook voor controle tbc en vaccinatie tegen hepatitis B. Die laatste moet ik qua antistoffen morgen even natrekken voor mijn nieuwe baan bij de GGD.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1787
Zo Feb 28, 2021 11:46 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
barth. schreef:
Tenzij genoeg anderen zich wèl hebben laten vaccineren en
de niet-gevaccineerden beschermd worden door de groepsimmuniteit die dan bereikt is.
Met een groepsimmuniteit worden niet-gevaccineerden beter beschermd.

Ook daarom ben ik vooralsnog niet voor versoepelingen voor degenen die zich hebben laten vaccineren.

Ik zeg ook wachten en voortvarend doorprikken. Eerst moet de vaccinatiegraad flink hoger zijn. Als er versoepelingen kunnen komen moeten die versoepelingen voor iedereen kunnen gelden.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 736
Ma Mrt 01, 2021 1:21 am Reageer met quote

je zal er naar mijn mening mee moeten leven dat niet iedereen zich wil laten vaccineren, verplicht vaccineren zie ik niet gebeuren, het land zal te klein zijn wegen het grote verzet ertegen maar ook, zie je het al voor je, vaccinatieboa's die met vangnetten rondgaan om onwilligen te vangen en te vaccineren?
Nee geloof het maar niet het zal echt niet gaan gebeuren.

Beter is dmv goede voorlichting menen ervan te overtuigen dat het belangrijk is en dat het veilig is

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 01, 2021 9:08 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
Beter is dmv goede voorlichting menen ervan te overtuigen dat het belangrijk is en dat het veilig is

Ben ik met je eens. Het beperken van vrijheden is alleen toegestaan als er direct gevaar voor de persoon zelf of voor de omgeving dreigt. Het schenden van de lichamelijke (of psychische) integriteit, zoals het gedwongen toedienen van medicijnen, gaat een flinke stap verder en is alleen in uitzonderlijke gevallen toegestaan. Volkomen terecht, naar mijn mening, en dat moet vooral zo blijven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 01, 2021 11:45 pm Reageer met quote

Het vaccinatie paspoort (t.a.v. Corona) is een discussie die in veel landen speelt, en het kan denk ik wel eens een eis worden voor quarantainevrij reizen tussen de landen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 02, 2021 12:21 am Reageer met quote

barth. schreef:
Het vaccinatie paspoort (t.a.v. Corona) is een discussie die in veel landen speelt, en het kan denk ik wel eens een eis worden voor quarantainevrij reizen tussen de landen.

Dat is inderdaad de keerzijde van de medaille. Ik was toch al van plan me te laten vaccineren omdat ik min of meer tot de risicogroepen behoor, werk doe in de frontlinie van de gezondheidszorg met een 'contactberoep' maar ook omdat ik als pensionado wat van Europa wil gaan zien met mijn nieuwste aanwinst, een bescheiden camperbus. Ik zie het als een keuzemogelijkheid die ik heb om, laat ik zeggen enkele beperkingen te elimineren. Te vergelijken met een vaccinatiebewijs voor hepatitis B en een verklaring tbc-controle om mijn soort werk te mogen doen. Maar ja, je zal maar een panische angst hebben voor prikken...

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 736
Di Mrt 02, 2021 12:57 am Reageer met quote

ook ik laat me het liefst zo snel mogelijk vaccineren, incl een soort van paspoort erbij.
en dan niet een paspoort om anderen te dwingen maar wel om de gevaccineerden het voordeel ervan te geven.

we hebben ons ook laten vaccineren tegen malaria dat was ook geen probleem ( vorig jaar)

een paspoort zodat we dit jaar toch nog naar onze caravan kunnen die in Hongarije staat.
Een campertje moet nog 2 jaar en tien maand wachten Laughing Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 02, 2021 1:40 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
een paspoort zodat we dit jaar toch nog naar onze caravan kunnen die in Hongarije staat.
Een campertje moet nog 2 jaar en tien maand wachten Laughing Laughing

Da's aftellen, voorbij voor je het in de gaten hebt, maar ik begrijp dat jij dan met pensioen gaat? Ik vind de vrijheid heerlijk maar ik heb ergens toch geen rust in mijn kont. Dan toch maar lekker bezig blijven in coronatijd door er het beste van te maken met waar ik goed in ben. Vrije tijd besteden aan leuke dagtripjes in NL met zelfgezette koffie en lekkers erbij van plaatselijke bakkers, ondertussen genietend van mooie uitzichten, al dan niet met de schuifdeur open. Ik zie het helemaal glimmen. Smile

barth.

Superlid
Superlid
Di Mrt 02, 2021 4:31 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
barth. schreef:

Maar ik betwijfel of weigeraars dat beseffen. Ik denk dat weigeraars denken dat het een persoonlijke keuze is, en dat het alleen om hun eigen gezondheid gaat.

Misschien niet alleen die van henzelf, maar ook van toekomstige generaties.
Het is b.v. nog helemaal niet zeker of vaccinatie helemaal geen invloed heeft op de vruchtbaarheid, het Advies is wel dat geen nadelige effecten heeft en het RIVM geeft wel aan dat het geen invloed heeft, maar dat moet de toekomst nog uitwijzen. Voor zover ik begreep is dat enkel nog maar op dieren uitgetest.
Dus ik kan me voorstellen dat mensen met een kinderwens wel enige twijfel hebben of ze wel of niet moeten vaccineren.
Quote:
Ook is meer onderzoek nodig om de lange termijn effecten van covid-19 op de vruchtbaarheid te bepalen, in andere woorden op dit moment kan men alleen de relatief korte termijn bepalen.

https://fertiliteitszone.nl/vruchtbaarheid/corona-vaccin-en-vruchtbaarheid-wel-of-niet-vaccineren/

In het liveblog van de NOS staat een artikel:

”Vaccinatieplicht zorgmedewerkers in België opnieuw punt van discussie”

Dat na een uitbraak in een verpleeghuis waarbij zowel bewoners als zorgpersoneel besmet waren.
Een aantal medewerkers van het zorgpersoneel had zich niet laten vaccineren.

Ik dacht aan wat je hierboven had geschreven toen ik in het artikel las:
Quote:
Het viel de leden van de adviesgroep op dat een aantal medewerkers dat zich niet wil laten vaccineren, vreest voor vruchtbaarheidsproblemen door het vaccin. In het begin werd vanuit de Belgische overheid gezegd dat het vaccin af te raden was bij zwangere vrouwen en vrouwen die kort erna zwanger wilden worden. Inmiddels is de kennis over de vaccins verder volgens GEMS, maar blijven deze berichten op sociale media circuleren.

Infectioloog Steven Callens, lid van de adviesgroep: "We zullen dit moeten blijven uitleggen en de mensen blijven geruststellen. Want dat je door het vaccin onvruchtbaar wordt, klopt gewoonweg niet."

Ik kan zelf een aantal dingen niet beoordelen, en naar wat ik begrijp is het ook niet bewezen dat het betreffende zorgpersoneel dat afgezien heeft van een vaccinatie verantwoordelijk is geweest voor de verspreiding van het virus onder de bewoners.

Maar indien dat wel het geval is, en de zorgen over vruchtbaarheid enkel een hardnekkig gerucht op de de sociale media is...
Dan is het m.i. Toch een issue, als misinformatie op de sociale media slachtoffers kan maken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 02, 2021 7:21 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Infectioloog Steven Callens, lid van de adviesgroep: "We zullen dit moeten blijven uitleggen en de mensen blijven geruststellen. Want dat je door het vaccin onvruchtbaar wordt, klopt gewoonweg niet."

En voor zover ik weet geldt dat ook voor alle andere vaccinaties dan corona. Wel wordt voorzichtigheid geadviseerd bij zwangerschap. Dat lijkt me eerder een disclaimer van de fabrikanten dan dat er werkelijk gevaar dreigt maar het is aan te raden om dat met de (huis)arts te overleggen omdat het risico van ziek worden bij niet vaccineren groter kan zijn dan van de vaccinatie zelf, bijvoorbeeld bij onderliggende ziekten, zoals diabetes.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28314
Wo Mrt 03, 2021 12:55 pm Reageer met quote

Of het verstandig is weet ik niet...

Maar het is wel een mooie testcase om te zien wat er gebeurt als Nederland alle maatregelen weer loslaat

Over een week of drie kan men het zien...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 03, 2021 1:54 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar het is wel een mooie testcase om te zien wat er gebeurt als Nederland alle maatregelen weer loslaat

Oftewel: 'Texas gooit de boel open: alle coronamaatregelen van tafel'

Ja, dat krijg je met de sociale voorzieningen van een ontwikkelingsland. De keuze is dan sterven van de honger of bevriezing of door corona, tenzij je tot de happy few met geld behoort.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4385
Wo Mrt 03, 2021 3:19 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"Mooie testcase" zou ik een besluit dat nonchalant omgaat met dood of leven niet willen noemen. Als dit veel extra levens kost is dan de test geslaagd of niet? En daar doen wij dan ons voordeel mee?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Mrt 03, 2021 3:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt

barth.

Superlid
Superlid
Wo Mrt 03, 2021 3:27 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Je kan ook kijken naar Brazilë. Jair Bolsonaro was altijd tegenstander van beperkende maatregelen.
Hij bagatelliseerde de corona crisis. Noemde het bangmakerij.

Afgelopen Dinsdag was er in Brazilië een dagrecord van 1642 doden door het virus.
Totaal zijn daar nu iets meer dan een kwart miljoen coronadoden gevallen.
Het aantal nieuwe positieve tests per dag was dinsdag dicht bij de 60 duizend.

In de oerwoudstad Manaus heeft het virus bij de eerste golf zo gewoekerd, dat aan het eind van die eerste
golf ongeveer 76% van de mensen antistoffen tegen het virus (klassieke variant) in hun bloed hadden.
Groepsimmuniteit op een natuurlijke manier.
Dachten ze...... !
(Er waren wel wat massagraven daar na die eerste golf.)

En toen kwam de 2e golf. En een nieuwe virusvariant die in Manaus was ontstaan.
En bleek groepsimmuniteit door het laten woekeren van het virus een fabeltje.
Ook mensen die immuun zouden moeten zijn, mensen die antistoffen tegen het virus in hun
bloed hadden en zich daarom immuun waanden, liepen een nieuwe besmetting op. Shocked

Die Manaus variant van het virus is nog veel gevaarlijker dan het klassieke virus,
en ook gevaarlijker dan andere nieuwe varianten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28314
Wo Mrt 03, 2021 8:32 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

"Mooie testcase" zou ik een besluit dat nonchalant omgaat met dood of leven niet willen noemen. Als dit veel extra levens kost is dan de test geslaagd of niet? En daar doen wij dan ons voordeel mee?

Het was slecht een bericht wat mij opviel. Daarom vroeg ik mij enkel af of het verstandig is of niet.

Ik krijg steeds meer de indruk dat de gemiddelde Nederlander het hele coronagebeuren zat is en steeds meer de grenzen begint op te rekken. De overheid verzint steeds meer maatregelen waarvan veel burgers vinden dat hij of zij wel weer een uitzondering op moeten zijn. En dan krijg ik ook de neiging on te zeggen: geef alles maar vrij. Nu krijg je bizarre regels als winkelen op afspraak. En twee personen per verdieping… Leuk als je een pand met een kleine plattegrond, maar met veel verdiepingen hebt. Maar bij een tuincentrum of een bouwmarkt met maar één bouwlaag en een enorme oppervlakte?

Om even een verkeerde indruk weg te nemen; Ik vind zeker niet dat Nederland alle remmen moet losgooien. In tegendeel. Er wordt mijns inziens al te veel gerommeld aan de regels.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 03, 2021 8:54 pm Reageer met quote

Ik vind dat de balans veel beter opgemaakt moet worden. Als de meter dan toch doorslaat naar handhaven van of strenger maken van maatregelen dan valt dat tenminste uit te leggen en die duidelijkheid is nu veelal ver te zoeken, zoals bij dat winkelen op afspraak, waar ik weinig heil in zie. Ik ben lang niet de enige die gewoon wil ademhalen en dat kan zonder risico's buiten. Doe om te beginnen gewoon die terrassen eens open:

barth.

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 1:21 am Reageer met quote

In Frankrijk geldt nu al heel lang een avondklok vanaf 18:00 uur.
Maar aan de Cote D’Azur geldt nu daarbovenop een weekendklok.
Ook in het gehele weekend mogen mensen daar (Nice en omgeving)
niet de straat op zonder geldige reden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 1:30 am Reageer met quote

barth. schreef:

Goed om te beseffen dat het altijd minder kan. De hamvraag is natuurlijk: wat voor effect heeft het?

barth.

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 1:53 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
barth. schreef:

Goed om te beseffen dat het altijd minder kan. De hamvraag is natuurlijk: wat voor effect heeft het?

Over het effect van de avondklok (in combinatie met bezoekbeperking)
op de reproductiefactor o.a. in Frankrijk zijn (onderzoeks)publicaties geweest.
Een reductie van het R-getal van 8 tot 13%.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 2:18 am Reageer met quote

barth. schreef:
Over het effect van de avondklok (in combinatie met bezoekbeperking)
op de reproductiefactor o.a. in Frankrijk zijn (onderzoeks)publicaties geweest.
Een reductie van het R-getal van 8 tot 13%.

Dat is dus vrijwel altijd het probleem. Doorgaans worden er meerdere maatregelen tegelijkertijd genomen waardoor het zicht op de effecten van de afzonderlijke maatregelen ontbreekt. Wat is dan de waarde van onderzoeksresultaten? Ik vind dat nattevingerwerk. Mijn inschatting is al heel lang dat beperkingen van contacten tussen vier muren het meeste effect hebben, zeker waar goed ventileren niet mogelijk is. De uitbraken begin vorig jaar zijn daar vooral aan te wijten. Verpleeg- en verzorgingstehuisbewoners werden min of meer opgesloten en werden door noodzakelijke contacten met personeel toch besmet om vervolgens elkaar te besmetten. Door avondklok, bezoekbeperking, winkelsluiting etc. verminder je het aantal binnencontacten. Het voorjaar staat voor de deur of is eigenlijk al begonnen. Natuurlijk, voorkom buitenshuis opeengepakte mensenmassa's en kijk kritisch naar bepaalde sporten waarbij zweet en andere uitscheidingsproducten makkelijk verspreid kunnen worden. Maar erken nu eens dat er in normale gevallen buiten nauwelijks tot geen besmettingen plaatsvinden. Het is misschien een wat infantiel plaatje wat ik hierboven geplaatst heb maar het geeft wel weer hoe inconsequent we bezig zijn.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie