SPROOKJESWERELD van Anky
Het Grand Café
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende Plaats reactie

Ankyy

Superlid
Superlid
Antw.: 3561
Zo Mei 16, 2021 4:33 pm Reageer met quote

Welkom in SPROOKJESWERELD!

Vijf jaar lang hebben we in het sprookjesbos kunnen vertoeven.
Helaas kwam er een boze tovenaar en die liet het allemaal verdwijnen.
Nu creëren we een nieuwe sprookjeswereld.
We hopen dat het hier net zo prettig wordt als in het oude sprookjesbos.

Voor iedereen die van sprookjes houdt.
Oude sprookjes in een moderne versie.
En hele nieuwe zelf verzonnen sprookjes.

Ik ga er mijn best voor doen!

Geniet van het leven!

Laatst aangepast door Ankyy op Do Mei 20, 2021 4:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42069
Zo Mei 16, 2021 4:42 pm Reageer met quote

Succes Anky.

Achter de wolken schijnt de zon

Laatst aangepast door Loezie op Zo Mei 16, 2021 5:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Ankyy

Superlid
Superlid
Zo Mei 16, 2021 4:51 pm Reageer met quote

Het sprookje wat ik als begin weer neer ga zetten is mijn allereerste sprookje, lang geleden geschreven.
Daar zit een verhaaltje aan vast.
Ik ging altijd graag met vriendinnen naar een dansavond.
Daar ontmoette ik een leuke jongen die zichzelf de kikker noemde en mij een prinses.
Dat grapje hielden we in een hele tijd in stand.
Toen heb ik dat sprookje voor hem geschreven.

Jaren later kwam ik dat sprookje weer tegen, (de liefde was allang over) en dat was het begin van mijn sprookjesreeks.
Intussen schrijf ik heel anders, maar dit allereerste sprookje hoort er gewoon bij!

Geniet van het leven!

Ankyy

Superlid
Superlid
Zo Mei 16, 2021 4:52 pm Reageer met quote

Bedankt Loes en alle anderen.
Ik hoop dat ik nog lang door kan gaan! Laughing

Geniet van het leven!

Laatst aangepast door Ankyy op Zo Mei 16, 2021 5:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Briesje.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9014
Zo Mei 16, 2021 5:00 pm Reageer met quote

Veel succes en plezier met en in je Sprookjeswereld Anky!

Ankyy

Superlid
Superlid
Zo Mei 16, 2021 5:01 pm Reageer met quote

DE KIKKERPRINS door Anky

Er was eens een beeldschone prinses Annabel.
Ze woonde in een prachtig kasteel aan de rand van het sprookjesbos. De prinses zat graag bij de vijver in de kasteeltuin en danste op het groene gras.
Dan danste ze met haar gouden balschoentjes.
Ze danste zo mooi dat de zonnestralen de gouden balschoentjes lieten schitteren en glanzen.
Maar op een dag glipte de balschoentjes van haar voeten en stuiterden 'tjoep” de vijver in.
De prinses kon er niet bij. Ze barstte in snikken uit. "KWAAAAAAK", hoorde ze opeens. Ze zag een lelijke dikke kikker.
"Als ik die balschoentjes voor je haal, wat is dan mijn beloning?"
"Oh alles!" zuchtte de prinses, "mijn parels, mijn juwelen, mijn kroontje..."
"Ik wil dat je me een beetje lief vindt. Dat ik van je bord mag eten, uit je gouden beker mag drinken en dat ik op je kussen mag slapen..."
"Dat beloof ik", zei de prinses. "Ga je nu de balschoentjes halen?"
Maar intussen dacht ze: wie denk je wel dat je bent, lelijke kikker!
PLONS! De kikker sprong al in de vijver. Even later kwam hij terug met de balschoentjes. De prinses slaakte een gilletje van blijdschap en rende er snel mee weg.
"Hé! En ik dan? Niet zo snel! Ik kan je niet bijhouden!", riep de kikker.
Maar prinses Annabel holde gewoon door.

Die avond zat de prinses met de koning en de koningin aan tafel koninklijk erwtensoep te eten. Hé! Er kwam iets de trap op: klets klats... klets klats... en: drup, drup, drup.
'Iets' klopte op de deur.
"Wat is dat?", vroeg de koning.
"Oh, het is de kikker maar", zei de prinses.
"Kikker?", vroeg de koningin. De prinses vertelde het hele verhaal.
"En nou wil hij van mijn bord eten! Brrr! Ik moet er niet aan denken!"
"Wat je belooft, moet je ook doen", sprak de koning streng. "Lakei! Laat de kikker binnenkomen."
Griezelend zag prinses Annabel dat de kikker gezellig van haar erwtensoep mee ging eten. Ze kon geen hap meer door haar keel krijgen!
"En nu wil ik op je kussen slapen!", zei de kikker.
"Nee!", gilde de prinses. "Hou je aan je belofte!", sprak de koning dreigend.
Zuchtend pakte de prinses de kikker en zette hem op de grond in haar kamer. Ze lag nog niet in bed of "tjoeps!", de kikker wipte op het kussen.
"Ga weg, engerd!"
"Ik zeg het tegen je vader hoor!", zei de kikker heel kinderachtig.

Toen werd de prinses razend. Ze pakte de kikker op en smeet hem zo ver mogelijk weg... Er gebeurde iets wonderbaarlijks. Ineens zat er niet een groene kikker, maar een knappe prins  in haar kamer.
"Kun je nu wél een beetje lief voor me zijn?", vroeg hij vriendelijk. Hij vertelde haar, dat hij door een lelijke heks in een kikker was veranderd, en dat alleen de prinses de betovering kon verbreken. En dat had ze gedaan, gelukkig. De prinses keek de prins in zijn mooie groene ogen... en was in één klap dolverliefd. Ze trouwden op een mooie dag in mei, kregen een stuk of wat  kinderen en leefden nog lang en gelukkig.

En de gouden balschoentjes? Die werd gepoetst tot de vonken er vanaf vlogen en kreeg een ereplaatsje in het paleis!

Geniet van het leven!

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 14486
Zo Mei 16, 2021 5:14 pm Reageer met quote

Het begin is goed, Ankyy.
Morgen ga ik het lezen. Cool

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

Briesje.1

Superlid
Superlid
Zo Mei 16, 2021 5:43 pm Reageer met quote

Een mooi begin Anky! 🐸

ikbenweg.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3710
Zo Mei 16, 2021 6:34 pm Reageer met quote

anky ik zie je weer hier beginnen en wens je heel veel succes .

en onthou op FB staat ook nog veel .

hehety

Superlid
Superlid
Ma Mei 17, 2021 3:55 pm Reageer met quote

Een beetje met een kikker rond gooien en als beloning een prins krijgen. Dat is wel bijzonder Laughing Laughing Laughing

Goed dat je weer gaat herplaatsen. Zet um op!

auteur onbekend

Ankyy

Superlid
Superlid
Ma Mei 17, 2021 8:12 pm Reageer met quote

DE PRINSES OP DE ERWT door Anky

Er was eens een prins die het helemaal gehad had met het alleen zijn. Hij woonde in een groot kasteel met wel 100 kamers bij zijn ouders, de koning en koningin van Grootheideland.  Hij zag zijn ouders niet zoveel omdat het kasteel zo groot was.

De prins had zijn eigen vertrekken met alles erop en eraan. Hij had een kamer waar één wand bestond uit een heel groot televisiescherm. Hij had de modernste computers, alle gadgets die er te krijgen waren. Hij was bezeten van spelletjes.

Ineens was hij het allemaal zat, hij wilde iemand die bij hem was, die met hem wilde wandelen, dansen, spelletjes doen, die alles met hem samen zou willen doen. Al die buigende lakeien, al die dienstmeisjes, hij had er genoeg van.

Hij vroeg audiëntie aan bij zijn ouders en zei dat hij een prinses wilde.

Zijn ouders stuurden meteen bedienden naar alle windstreken, op zoek naar prinsessen. Ze hadden al bijna de moed opgegeven dat de prins een levensgezellin zou willen. Hij was altijd met zijn computerspelletjes bezig.

Er kwamen prinsessen in alle soorten en maten, grote en kleine, dikke en dunne. Allemaal waren ze mooi met lang blond of lang zwart haar. Ze droegen allemaal een kroontje en waren prachtig gekleed De prins wierp één blik op hen en schudde verveeld zijn hoofd. Nee zijn droomprinses zat er niet bij.

Zijn ouders werden een beetje wanhopig, alle beschikbare prinsessen wees hij af. Ze vroegen of hij het niet wilde proberen met een van hen. Hij kon toch niet weten hoe ze waren als hij alleen maar een minuut keek?

Maar de prins schudde koppig het hoofd, nee er was niemand bij die hem aanstond.

Ten einde raad nodigden zijn ouders meisjes uit waarvan niet zeker was of ze wel prinsessen waren.

Weer kwamen er heel veel meisjes langs, de mooiste werden uitgenodigd.

De prins keek lusteloos de rijen langs, eigenlijk had hij er al weer genoeg van.

Ineens veerde hij op, er kwam een meisje binnen zoals hij nog nooit gezien had. Ze was slank, niet zo groot en had kort haar. Ze had een leuk jurkje aan tot op haar knieën, daardoor zag hij dat ze prachtige benen had.

Ze boog niet voor hem, maar liep naar hem toe. Fronsend bekeek ze zijn gezicht (de prins hield zijn adem in) Eigenlijk was ze alleen maar naar het paleis gekomen omdat ze nieuwsgierig was, hoe een echte prins eruit zou zien. Ze zag een jongeman met donkere krullen en warme ogen. Ze twijfelde over de kleur, bruin met iets van groen of grijs? Ze zag zijn mond die naar haar lachte, het leek of er een klein kuiltje in zijn wang kwam. Wat een lieve lach had deze prins, haar hart sloeg een tel over. Ze lachte ineens voluit naar hem terug. De prins keek naar haar in vervoering. Het meisje had een prachtige mond en schitterende blauwe ogen. Haar hele gezicht straalde toen ze lachte. Ademloos pakte de prins haar hand en kuste die. Hij voerde haar mee naar zijn ouders en zei dat dit meisje voor hem de ware was.

Zijn ouders vonden dat ze eerst een proef af moest leggen of ze wel echt een prinses was waarop de prins protesteerde dat ze van hem een bloemenmeisje mocht zijn. Het meisje lachte naar hem en zei dat ze Fleur heette, wat móói, ze was écht een bloem. Zijn mooie Fleur!

Alle andere meisjes werden met een bos bloemen en een cadeaubon voor Blokker weggestuurd. Alleen Fleur mocht blijven en natuurlijk werd er van haar verwacht dat ze zou bleef logeren. De koningin had stiekem een erwt onder de dikke donzen matras gelegd. Een echte prinses zou die erwt voelen.

De prins was echter zo verliefd geworden dat hij haar vertelde wat zijn moeder gedaan had.

Fleur sliep die nacht als een roos in het prachtige bed. De prins lag de hele nacht wakker en draaide rusteloos om en om. De volgende morgen zei Fleur dat ze niet had kunnen slapen. Het was net of er een steen onder haar matras lag. Ondeugend knipoogde ze naar de prins die een zucht van verlichting slaakte. Zijn mooie Fleur was een echte prinses.

Ze trouwden samen, de erwt werd ingelijst in een gouden lijstje en kreeg een ereplaats in hun slaapkamer. Soms keek de prinses ernaar, wierp een blik op haar prins en had duidelijk een binnenpretje en ze leefden nog lang en gelukkig.

Geniet van het leven!

Ankyy

Superlid
Superlid
Ma Mei 17, 2021 10:38 pm Reageer met quote

ASSEPOESTER door Anky                  

Er was eens een meisje, eigenlijk een prinses, maar dat wist ze zelf niet. Haar moeder was de koningin van Hofterleiden. Ze was in haar rijtuig aan het rijden toen er een staatsgreep in haar land plaats vond. Ze reed spoorslags door naar Nederland en vroeg meteen asiel aan, dat ging daar best gemakkelijk. Ze had wat kroonjuwelen meegenomen en samen met de verkoop van haar antieke rijtuig kocht ze een manege waar ze haar paarden onder kon brengen.

Ze ontmoette een vertegenwoordiger die zo mooi kon praten dat hij zelfs zakjes gebakken lucht kon verkopen. Ze trouwden op huwelijksvoorwaarden zodat de manege en de verkoop van de vertegenwoordiger strikt gescheiden bleven.
Helaas leefden ze niet lang en gelukkig, de koningin stierf in het kraambed na de geboorte van haar dochtertje. De diepbedroefde vertegenwoordiger stelde een zaakwaarnemer voor de manege aan.  Een weduwe met een dochtertje van twee jaar, die tevens als huishoudster fungeerde en trok het land weer in. Na een jaar kwam hij weer terug, zag dat zijn dochter goed gedijde en trouwde op aandringen van de weduwe met haar. Daarna ging hij weer de hort op.

Het meisje Eline genaamd groeide voorspoedig op. Haar stiefzusje ontwikkelde zich tot een vervelend mormel die van haar moeder in alles haar zin kreeg.

Na een paar jaar kwam er bericht dat de vertegenwoordiger een fataal ongeluk had gekregen. De stiefmoeder  bleef het beheer over de manege houden, maar zou alles op de 18e verjaardag van Elise aan haar moeten overdragen. Ze maakte het leven van het arme meisje zeer onaangenaam en probeerde overal geld uit te slaan zodat ze een aardig spaarpotje kreeg.

Op een dag kwam er een prins uit een naburig land op staatsbezoek.  Hij was nog vrijgezel en volgens de geruchten op zoek naar een meisje waar hij mee kon trouwen.  De stiefmoeder zag kans om via via een uitnodiging te krijgen voor het bal dat gegeven zou worden ter ere van de prins. Elise was ook uitgenodigd, maar daar ze geen mooie jurk had moest ze maar thuisblijven vond haar stiefmoeder. Die ging samen met haar dochter naar het bal. Elise had er ook weinig zin in, ze bleef wel bij de paarden.

Maar Elise had ook nog een tante waar ze niets van wist, een zus van haar moeder. Die was jaren op zoek geweest naar haar zus na de staatsgreep van hun land. Eindelijk had ze vernomen dat haar geliefde zus overleden was, maar een dochtertje had nagelaten.  Dol van vreugde dat ze een nichtje had reisde tante Isabel naar Nederland. Ze kwam precies op tijd om haar nichtje te vinden op de avond van het bal. Aangezien tante Isabel heel goed was in regelen stond er in een mum van tijd de antieke koets voor de deur, dezelfde paarden gingen ervoor en Isabel regelde een prachtige baljurk en deed zelf het haar van haar nichtje. Een paar zilveren schoentjes completeerden het uiterlijk van Elise. Maar tante Isabel zei dat ze moest zorgen precies 12 uur thuis te zijn. De koets was niet langer beschikbaar, anders moest ze een boete van 5000 euro betalen en dat ging boven haar budget.

Elise had een heerlijke avond, ze vond de prins echt een stuk. Hij danste heel veel met haar en probeerde haar te ontfutselen waar ze woonde. Ineens zag ze dat het bijna 12 uur was, ze rende de balzaal uit, struikelde op de trap over haar lange jurk en hinkte op één schoen verder. Gelukkig stond het rijtuig klaar en precies toen de klok 12 sloeg was ze thuis. Niet veel  later kwam de stiefmoeder en de stiefzus thuis en ze praatten honderduit over het geweldige bal en knappe prins. Elise moest stiekem lachen want ze hadden haar echt niet herkend.

De volgende morgen echter kwam tante Isabel op bezoek met de prins in haar kielzog. Ze had hem alles verteld, ook dat haar nichtje een echte prinses was. De prins had het verloren zilveren schoentje bij zich en toen hij het aan Elise’s voet schoof herkende hij meteen het mooie meisje waar hij zoveel mee gedanst had.

De stiefmoeder en haar dochter werden het huis uitgezet. Tante Isabel nam voorlopig de zaken in de manege waar. Elise ging met de prins op bezoek bij zijn ouders. Ze konden het meteen goed met elkaar vinden. Na verloop van tijd trouwde Elise met haar prins. Tante Isabel vond het werken met de paarden zo leuk dat ze haar familie over liet komen en de manege bleef beheren. Elise en haar prins kwamen vaak op bezoek en na een paar jaar kwam er een klein prinsesje mee.
En ze leefden nog lang en gelukkig met elkaar.

Geniet van het leven!

Briesje.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 17, 2021 11:52 pm Reageer met quote

Superleuk Anky, ik moest zo lachen om de zakjes gebakken lucht, kostelijk! 🤣😂

hehety

Superlid
Superlid
Wo Mei 19, 2021 2:00 pm Reageer met quote

even naar boven halen

auteur onbekend

Briesje.1

Superlid
Superlid
Wo Mei 19, 2021 2:40 pm Reageer met quote

Zo is dat! 👍

hehety

Superlid
Superlid
Wo Mei 19, 2021 3:10 pm Reageer met quote

hup Evil or Very Mad

auteur onbekend

Ankyy

Superlid
Superlid
Wo Mei 19, 2021 9:50 pm Reageer met quote

ROODKAPJE door Anky

Er was eens een meisje dat zo dol op rood was dat bijna al haar kleren die kleur hadden.
Met haar verjaardag had ze een rode fiets gekregen van haar ouders en haar oma die aan de rand van het bos woonde had voor haar een rode jas gemaakt met een capuchon.
Daar was ze zo blij mee dat ze hem iedere dag droeg.

Aangezien ze in een land woonde waar het bijna iedere dag regende had ze heel veel haar capuchon op. Haar ouders noemden haar liefkozend Roodkapje en al gauw noemde iedereen haar zo.
Alleen haar oma bleef haar bij haar echte naam, Roosmarie noemen. Oma hield niet van bijnamen en ook niet van afkortingen. Bovendien was ze naar haar oma vernoemd, dat deden ze in die tijd nog. Oma was al zo oud dat bijna niemand haar meer bij de voornaam noemde.
Dat deden ze in die tijd ook nog niet, oudere mensen bij de voornaam noemen.
Ze werd altijd mevrouw genoemd en er werd U gezegd, behalve door haar kleindochter die riep altijd keihard “Oehoe oma Roosmarie, waar ben je? “
Ze was dol op haar oma en fietste regelmatig op haar nieuwe fiets naar oma toe.

Oma was gek op eigengebakken koekjes, speciaal cocoskoekjes.
Omdat Roodkapje... (laten we haar maar zo blijven noemen, anders wordt het zo lastig voor oma die immers ook Roosmarie heet en dan zitten we ook nog met de titel van dit sprookje) ...zo blij was met haar prachtige rode jas besloot ze cocoskoekjes voor oma te bakken.
Haar ouders waren nog niet thuis toen ze klaar was met bakken, maar ze besloot toch naar oma te fietsen, al was het wat laat en begon het donker te worden.

Ze zong luidkeels het liedje; Ik ben niet bang voor de boze wolf, ik ben niet bang, ik ben niet bang...terwijl ze het toch een beetje griezelig vond. Ze mocht nooit in het donker door het bos naar oma, ze deed het toch omdat ze anders een heel eind om moest fietsen en het begon al donker te worden.

Nu woonde er in het bos een oude chagrijnige wolf. Hij had moeite zijn kostje bij elkaar te scharrelen, de hazen en konijnen waren hem altijd te snel af en lachten hem uit vanuit hun veilige holletjes. Hij had al min of meer besloten dan maar vegetariër te worden, maar vond de wortels niet te verteren. Ineens dacht hij aan de oude vrouw die aan de rand van het bos woonde, dat zou geen mals hapje zijn maar beter dan een peen. Hij rende naar het huisje toe, keek schichtig om zich heen. Gelukkig begon het al donker te worden, hij waagde zich nooit zo dicht bij de mensen.

Er liep regelmatig een bejaarde jager rond die gezworen had de wolf te zullen schieten voor hijzelf de pijp uit ging. In die tijd waren wolven wel beschermd maar er werd veel door de vingers gezien,. Zeker als er weer een lammetje verdwenen was.

De wolf sloop om het huisje heen, de achterdeur stond op een kier, met zijn poot kon hij hem zo verder openduwen. De oude vrouw stond in de keuken en neuriede een liedje, ze was thee aan het zetten. De wolf nam een sprong naar de keel van de vrouw, helaas lieten zijn stramme poten dat niet toe, ook een wolf is gevoelig voor artrose. Hij kwam niet verder dan een been, daar zette hij flink zijn tanden in. Oma Roosmarie viel languit, met haar hoofd op de stenen vloer en verloor het bewustzijn. De wolf liet niet los en sleepte zijn slachtoffer de deur uit. Hij probeerde te kauwen, maar zijn tanden waren ook niet meer zo scherp en oma had stevige leren laarzen aan. De ogen van de wolf deden het ook niet meer zo goed. In feite had hij een ernstige vorm van staar.
Ineens hoorde hij een vrolijke stem roepen. “Oehoe oma Roosmarie, waar ben je?”

De wolf schrok zich wild, liet oma los, sprong naar binnen en dook onder de dekens van oma's bed.
Hij hoorde voetstappen en begreep ineens dat het dat meisje met de rode jas was (niet dat hij wist wat rood was, hij was ook al kleurenblind) maar hij herkende haar stem.
“Oma ben je ziek?” De dekens werden weggetrokken en Roodkapje staarde met grote ogen naar de grote bek van de wolf.
“Oma wat heb je een grote mond”. Ze moest giechelen, want Roodkapje had hele goede ogen en zag meteen dat het niet haar oma was. De wolf sperde zijn muil open omdat sappige boutje te pakken, maar Roodkapje was hem te snel af. Ze had nog steeds de zak met cocoskoekjes in haar hand. Met een vlugge beweging stopte ze de hele zak in die grote bek en ze bleef zo duwen dat de wolf er bijna in stikte.

Intussen was oma bijgekomen en zag de jager ongerust boven haar staan. Hij had de sporen van de wolf gevolgd die naar het huisje leidden.
Hij had zijn geweer schietklaar in zijn hand toen ze naar binnen gingen.
Daar vonden ze Roodkapje en de bijna gestikte wolf.
De jager had ook een groot net bij hem en gooide dat over de wolf, hij vond het wat te ver gaan om hem dood te schieten. Tenslotte waren wolven beschermd en hij had geen lammetje doodgebeten.

Hij nam de wolf mee naar de dierentuin, waar ze hem bij een eenzame oude wolvin zetten.
Samen leefden ze nog een paar jaar en de wolf hoefde nooit meer honger te lijden.

En Roodkapje? Die ging samen met oma nieuwe cocoskoekjes bakken, nadat ze eerst naar haar ouders gebeld had dat ze bij oma bleef logeren.
Ondanks dat de wolf weg was mocht ze nog steeds niet alleen door het donkere bos fietsen.

Geniet van het leven!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42069
Do Mei 20, 2021 11:15 am Reageer met quote

Up

Achter de wolken schijnt de zon

hehety

Superlid